یوناما: یک چارچوب حقوقی نیرومند برای حفاظت زنان افغان از خشونت ایجاد شود

هیأت سیاسی معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز اعلام کرد که حذف فصل مربوط به جزا در برابر خشونت علیه زنان افغان، از قانون جدید جزایی این کشور نگران کننده است.

blankدر گزارش منتشر شده یوناما آمده است، به منظور مصئونیت زنان افغان از خشونت باید یک چارچوب حقوقی نیرومند ایجاد شود و نباید تطبیق این قانون منتج به خلای معافیتی جنایتکاران گردد.

اما با آنهم در این گزارش، قانون جدید جزایی افغانستان، نقطه عطف در بخش اصلاحات عدلی و قضایی خوانده است.

بر اساس گزارش، افغانستان برای اولین‌بار قانون جزایی جامع را در مطابقت با معاهدات بین‌المللی در عدالت جرمی به تصویب رسانده و ما از آن استقبال می‌کنیم.

قانون جدید جزایی افغانستان در دو کتاب و ۹۴۰ ماده سال گذشته به توشیح رسید و سرانجام آن، یک هفته قبل نافذ شد. با تصویب این قانون، ۳۳ قانون جزایی کشور لغو شد و تنها در قانون محو خشونت علیه زنان تغییرات نیامده است.

اکنون هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان گفته است که با آنکه این قانون جامع و در این کشور بی‌پیشینه است، اما در آن باید اصلاحات تخنیکی آورده شود.

بر اساس گزارش یوناما، قانون فعلی منع خشونت علیه زنان پابرجاست و آنان تلاش دارند، تا زمینه مذاکرات برای تقویت جرم انگاری خشونت علیه زنان را فراهم کنند.

همچنان در این گزارش بر تطبیق قانون جزایی جدید افغانستان تأکید شده و در آن آمده است، در این زمینه با حکومت افغانستان به ویژه نهادهای عدلی و قضایی این کشور همکاری می‌کند.

پیشتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش سالانه خود اعلام کرد که خشونت علیه زنان ۸.۶ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، در این سال ۵۵۷۵ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط