دیدبان حقوق بشر: در مورد عملیات یک ماه قبل قندهار تحقیق شود

سازمان دیدبان حقوق بشر، از حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی خواسته تا در باره عملیات که حدود ۲۰ روز قبل در قندهار راه‌ اندازی شده بود و دست‌کم ۲۰ غیرنظامی در آن کشته شده بودند تحقیق کنند.blank

دیدبان حقوق بشر، امروز با نشر گزارش مدعی شده که نیروهای امنیتی حدود ۲۰ روز قبل عملیاتی را در «بند تیمور» ولسوالی پنجوایی- قندهار راه اندازی کرده بودند که علاوه بر کشته شدن ۵۰ طالب دست‌کم ۲۰ غیر نظامی نیز در آن کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده که دیدبان حقوق بشر پس از تماس با منابع محلی دریافته اند که نیروهای امنیتی افغان بر کسانی که در حال فرار بودند شلیک کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است افزوده، رهبری این عملیات را دگروال سلطان محمد، فرمانده امنیه ولسوالی میوند و از افراد نزدیک به جنرال رازق، قوماندان امنیه قندهار به دوش داشته است.

در این گزارش تصریح شده که آقای رازق پیش از این نیز به نقض حقوق بشر متهم بوده است.

عملیات نیروهای امنیتی در قندهار، پس از حمله تروریستی بر هوتل انترکانتیننتال و حمله انتحاری با یک آمبولانس در مرکز شهر کابل توسط نیروهای ویژه‌ امنیت ملی کشور با حمایت هوایی سربازان امریکایی راه‌اندازی شده بود.

در گزارش دیدبان حقوق بشر همچنان آمده که رییس جمهور غنی پس از حمله تروریستی در کابل، در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود که دولت در واکنش به این حمله عملیاتی را علیه محل استقرار گروه طالبان آغاز کرده است.

گزارش تصریح کرده آقای غنی این عملیات را موفقانه خوانده است و تأکید کرده که افغان‌ها انتقام خود را می گیرند حتی اگر ۱۰۰ سال زمان بگیرد.

پتریشیا گوسمن، رهبر بخش آسیای دیدبان حقوق بشر، از حکومت افغانستان خواسته که کشته شدن افراد غیرنظامی را به صورت بی‌طرفانه تحقیق کند.

مطالب مرتبط