رییس جمهور: ملت اجازه بحران‌زایی را به کسی نمی‌دهد

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور اعلام کرد، کسانیکه فکر می‌کنند در بحران ماهی گرفته می‌توانند، دوباره فکر کنند و ملت به هیچ صورت اجازه بحران زایی را به کسی نخواهد داد.

blankوی امروز در کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی در کابل گفت که افغانستان جای زورمندان نیست، ما خواهان حاکمیت قانون هستیم و همه باید به آن احترام بگذارند.

رییس جمهور غنی در ادامه در مورد پروسه صلح گفت که صلح یک‌جانبه شده نمی‌تواند و برای برقراری صلح پایدار در کشور، خواست‌های مخالفان مسلح دولت نیز باید درک شود.

رییس جمهور غنی افزود که صلح به آسانی به دست نخواهد آمد، صلح قیمت دارد و کلان‌ترین قیمت آن دیدگاه مخالفان مسلح دولت است که باید درک و با آنان مذاکره شود.

وی گفت که تا مساله مهاجرین و بیجاشدگان داخلی وجود داشته باشد، برقراری صلح مشکل است و باید حاکمیت قانون و اراده در راستای تامین صلح داشته باشیم.

رییس جمهور غنی همچنان برقراری صلح را بدون اصلاحات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مشکل خواند و افزود که باید مشکلات خود را، خودما تشخیص و راه حل برای آن پیدا کنیم.

وی بر شفافیت پروسه صلح و ضرورت نمایندگان زن در این پروسه تأکید کرد و گفت، حقوق زنان در چارچوب صلح تأمین خواهد شد و نمایندگان آنان باید در مذاکرات مستقیم اشتراک داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه افغانستان چهل سال در جنگ به سر می‌برد، تأکید کرد که یک هفته بعد دومین کنفرانس پروسه صلح کابل شروع خواهد شد و ما در آن پیشنهادات خود را برای مذاکره با طالبان ارائه می‌کنیم.

رییس جمهور غنی گفت که هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی بر سر صلح است و ما در نشست مذکور، پیشنهادات مذاکرات صلح با طالبان را با مردم و جهان شریک می‌کنیم.

وی همچنان بر ذهنیت‌سازی برای برقراری صلح در کشور تأکید کرد و افزود، باید در نخست یک اجماع بوجود آوریم و در آن موانع صلح را به صورت اساسی تشخیص دهیم.

رییس جمهور غنی گفت که تقریباً یک میلیون جریب زمین در کشور غصب شده بود و از این میان، چهارصد هزارجریب آن دوباره مسترد شده است. به گفته او، درحالیکه برگشت‌کنندگان بدون مکان رهایش هستند و حتا از آنان رشوه گرفته می‌شود.

مطالب مرتبط