چهل کشور در آستانه ائتلاف برای مقابله با داعش

 امروز فرانسه و عراق به صورت مشترک میزبان چهل کشور دنیا می باشند که قرار است که استراتژی مبارزه با گروه داعش در آن به بحث گرفته شود.

جان کری، وزیر خارجه امریکا برای شرکت در این جلسه می گوید: که چهل کشور با همکاری کشورهای عربی برای مقابله با داعش همکاری می کنند. مشارکت کشورهای عربی برای مقابله با داعش، 140915085844_paris_624x351_apحایز اهمیت می باشد. زیرا؛ همکاری کشورهای عربی برای حمله به داعش مشروعیت می بخشد.

وزیر دفاع فرانسه، در این آستانه این نشست اعلام داشت که ارتش فرانسه در همکاری با نیروهای امریکایی در عراق خواهد پیوست. این درحالی است که فرانسو اولاند، بریدن سر امداد گر بریتانیای را وحشیانه و ضد انسان می خواند و از دیگر کشورها برای مقابله با داعش به همکاری دعوت می کند.

وزیر خارجه بریتانیا؛ فلیپ هموند، قرار است در باره قتل امدادگر کشورش و درباره کشته شدن احتمالی یک بریتانیایی دیگری که اکنون در دست گروه داعش گروگان است، با وزرای خارجه کشورهای دیگر گفتگو کند. این درحالی است که نخست وزیر بریتانیا می گوید که برای دستگیر قاتلان امداد گر کشورش از هیچ گونه تلاش دریغ نخواهد کرد.

امروز صندلی های وزرای خارجه ایران و ترکیه در نشست پاریس خالی خواهند بود.ائتلافی که امروز قرار است شکل بگیرد، بدون دو کشور تاثیرگذار منطقوی (ایران و ترکیه ) شکل خواهد گرفت.

دولت استرالیا قبلا اعلام کرده بود که 600 سربازپیش از عملیات احتمالی علیه دانش به منطقه میفرستد.

بخش های وسیعی از عراق و سوریه در حال حاضر در دستان داعش قرار دارد. و سازمان سیا تعداد افراد این گروه را حدود 30 هزار تخمین زده است.

با این حال جان کری روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت که دولت اوباما در حال حاضر خواهان استقرار نیروی زمینی نیست. این درحالی است که دولت سوریه اوباما را برای ترتیب استراتژی جنگ علیه دانش، معیوب می خواند.

داعش اکنون بخش های وسیعی از عراق و سوریه را کنترل می کند و به تخمین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا این گروه ممکن است تا ۳۰ هزار سرباز داشته باشد.

 خبرگزاری افق

مطالب مرتبط