پریشانی «جمعیت» در سمنگان

عبداللطیف ابراهیمی، والی جدید سمنگان، امروز صبح رسما، توسط داکتر تیمور شاران معین پالیسی اداره مستقل ارگان‌های محلی، به مردم سمنگان معرفی شد.

blank

بر پایه گزارش‌ها حزب جمعیت اسلامی با حکومت وحدت ملی بر سر مسأله ولایت سمنگان به توافق رسیده و والی جدید، امروز رسما کار خود را در این ولایت آغاز کرد.

از جزئیات توافق جمعیت و حکومت، گزارشی منتشر نشده، اما عطامحمد نور در صفحه فیسبوکش نوشته که «جمعیت اسلامی والی ارگ را برای سمنگان در بدل سه کرسی، اجازه معرفی داده است.» آقای نور اما توضیح نداده که کرسی‌های مورد معامله بر سر ولایت سمنگان چ کرسی‌هایی است و چگونه قرار است در اختیار جمعیت قرار داده شود، اما احتمالا یکی از کرسی‌های مورد نظر، اعطای سمت معاونت شورای عالی صلح به آقای عبدالکریم خدام، والی برکنارشده سمنگان است که حکم آن امروز، همزمان با استقرار والی جدید سمنگان، ابلاغ شد.

برکناری والی پیشین سمنگان آنچنان که انتظار می‎‌رفت با واکنش تند جمعیت مواجه شد و روز گذشته شورای رهبری این حزب، فرمان برکناری آقای خدام را «ناموجه، گامی دیگر در مسیر افزایش تنش در کشور، تک‌روانه و در مخالفت با روح موافقت سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی» خوانده و آن را رد کرده بود.

اما آنچه امروز اتفاق افتاد از استقرار والی جدید و کناره‌گیری والی پیشین، چیزی جز شکست جمعیت در برابر حکومت، و عقب‌نشینی آن از مواضع قبلی خود نیست. حتا اگر آنچه توافق جمعیت و حکومت نام نهاده شده، کاملا به نفع جمعیت و به مراتب بهتر از ولایت بر سمنگان باشد، نمی‌تواند خسارت سیاسی این حزب در بازی قدرت را جبران کند. اگرچه از انتصاب آقای خدام به معاومت شورای عالی صلح برمی‌آید که کرسی‌های دیگر مورد توافق با جمعیت / برای جمعیت، به لحاظ اجرایی، در همین حد و قد و فاقد بازدهی عملیاتی برای این حزب است.

ارگ نشان داد که کارش طبق برنامه پیش می‌رود و تمردها و تنش‌سازی‌های جریان جمعیت نمی‌تواند بر سر راه برنامه‌های حکومتی سنگ‌اندازی کند. با وجود این، آنچه آتیه جمعیت را با مخاطره مواجه می‌سازد، رخنه موفق حکومت در ولایات تحت تصرف این جریان سیاسی مدعی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی با کنار زدن والی سمنگان در ازای ثمن بخسی است که عطامحمد نور به آن اشاره کرده است.

این رویداد، می‌تواند راه را برای رسیدن حکومت به دستاوردهای بعدی و بزرگ‌تر در ولایات مهمی همچون بلخ باز کند.

اشرف غنی بارها ثابت کرده که مهارت زیادی در براندازی و برکناری مهره‌های مزاحم از سر راه خود دارد. او همچنین به اندازه‌ای هوشمند هست که تشخیص دهد چگونه و در کجا چه کاری انجام دهد و هرگز دست به کاری نزند که از عهده انجام آن برنمی‌آید. بنابراین برکناری والی بلخ، بیش از آن که آزمونی برای میزان قدرت ارگ و اشرف غنی باشد، محکی برای بازسنجی قدرت سیاسی جمعیت اسلامی است؛ یعنی همان چیزی که امروز با برکناری والی این حزب در سمنگان به نمایش درآمد و دیر یا زود در مورد ولایت بلخ نیز اجرایی خواهد شد.

مطالب مرتبط