والی هرات: همه چیز برای افتتاح پروژه تاپی آماده است

والی هرات در آستانه افتتاح پروژه تاپی گفته است که این پروژه، همگرایی منطقه‌ای میان کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا را از طریق افغانستان مساعد می‌سازد و تمامی آمادگی‌ها برای مراسم افتتاحیه آن گرفته شده است.blank

محمد آصف رحیمی، والی هرات امروز در یک نشست خبری گفته است که آمادگی‌های لازم برای مراسم افتتاحیه تاپی که قرار است مقام‌های بلند رتبه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در آن شرکت کنند، گرفته شده است.

به گفته او، در مراسم افتتاح پروژه تاپی، روسای جمهوری ترکمنستان، افغانستان، نخست وزیر پاکستان و وزیر دولت در امور خارجه هند اشتراک می‌کنند.

از چند روز به این‌سو، تدابیر شدید امنیتی برای افتتاح پروژه تاپی در هرات گرفته شده است. به گفته والی این ولایت، دو هزار سرباز امنیتی از کابل جهت تامین امنیت این مراسم به هرات می‌آیند.

والی هرات در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، گفت که روز جمعه نمایندگان ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به منطقه‌ی «سلیم چشمه» در داخل خاک ترکمنستان سفر می‌کنند و در آن جا به گونه‌ی نمادین پروژه تاپی را افتتاح می‌کنند.

افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز به کشورهای پاکستان و هند، سالانه بالغ بر  ۴۰۰ میلیون دالر عاید بدست خواهد آورد. مقام‌های محلی هرات به خبرگزاری افق، گفته‌اند که نزدیک به ۱۴ هزار نفر در این بخش استخدام خواهند شد.

آصف رحیمی والی هرات افزود که همزمان با افتتاح تاپی، پروژه‌های تاپ، خط آهن هرات – تورغندی و فایبر نوری نیز افتتاح خواهد شد.

پروژه تاپ، برق ترکمنستان را از طریق جغرافیایی افغانستان به کشور پاکستان انتقال می‌دهد. افغانستان از رهگذر ترانزیت برق به این کشور سالانه ۲۰۰ میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.

همچنین، بخش غربی فایبر نوری حلقوی کشور نیز از مسیر تاپی می‌گذرد. والی هرات خوشبین است که فایبر نوری بتواند قیمت اینترنت را در کشور کاهش دهد.

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که خط آهن هرات – تورغندی، زمینه برای وصل کشورهای آسیایه میانه و آسیای جنوبی از طریق خط آهن را فراهم خواهد ساخت.

با این وجود، باشندگان هرات در آستانه برگزاری مراسم تاپی، تاپ، فایبر نوری، و خط آهن تورغندی خرسند هستند. شهریان هرات ابراز امیدواری می‌کنند که با افتتاح این پروژه‌ها، افزون بر تامین امنیت، در وضعیت اقتصادی کشور نیز تغییر رونما شود.

مطالب مرتبط