پیروزی کریکت؛ شادی با طعم تفنگ

blankاقدام به شلیک برخی از شهروندان کشور در رابطه با برد تیم کرکت کشور در مقابل تیم ملی زیمباوه نه تنها که بخش عظیم شهروندان را از سهیم شدن در این شادی دور کرد که اعتراض مردم را نیز در پی داشت.
در ادامه رقابت‌های کرکت ۲۰ اوره جام جهانی تیم ملی کرکت افغانستان توانست تیم زیمباوه را شکست بدهد.
به دنبال انتشار این خبر، عده‌ی که برای شادی این برد دست به ماشه تفنگ و سلاح‌ بردند اعتراض کاربران شبکه های اجتماعی را به همراه داشت.
بعد از ساعت ۹ شب گذشته (دوشنبه شب) طرفداران تیم کرکت کشور به‌خیابان‌ها آمدند و با شلیک گلوگله این پیروزی را جشن گرفتند.
با توجه به شرایط حساس و نامساعد سیاسی و امنیتی کشور، نگرانی های دیشب، مردم قابل درک است. در شرایط که نگرانی مردم نسبت به ایجاد درگیری‌ها و تنش‌ها جدی میان دو جناح در کشور مضاعف گردیده است شلیک گلوله آن‌هم برای برنده شدن تیم کرکت از نظر اکثر مردم کشور غیر عقلانی است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی بجای این‌که در این شادی جمعی، خود شان‌را سهیم بدانند به محکوم کردن کسانی‌ پرداختند که به خیابان آمدند و به رسم شادی اقدام به شلیک گلوله کردند.
ریشه این خشونت‌ها در جامعه و عدم تفکیک شلیک گلوله با شادی‌های معمول در دیگر نقاط دنیا بر می‌گردد به نبود فرهنگ جامع و عقلانی در جامعه که ریشه این مهم بر می‌گردد به سهیم نبودن حکومت در امر ترویج فرهنگ اجتماعی بجای فرهنگ خشم و خشونت.
بخش عظیم از کاربران شبکه‌های اجتماعی دیشب اقدام طرف‌داران تیم کرکت را غیر انسانی و غیر اخلاقی دانستند.

مردم چه می‌گویند؟

شکور اخلاقی نویسنده و فعال رسانه‌ای در واکنش به شلیک گوله به بهانه پیروزی تیم کرکت کشور در فیسبوک اش چنین نوشته است:

blank
نقد‌های کاربران اجتماعی نسبت به اقدام دیشب طرف‌داران تیم کرکت منطقی است. در کجای دنیا رایج است که هنگام برنده شدن تیم ورزشی حتی در برابر تیم‌های که دو کشور میانه خوبی با هم ندارند اقدام به شلیک گلوله می‌کنند تا جشن برپا کنند.
اگر به تاریخچه بازی‌های جذاب ورزشی مثل فوتبال میان کشورهای که از نقطه نظر سیاسی در شرایط نا مناسب بسر می‌برند در صورت برنده شدن تیم مقابل دست به چنین اقدامی نمی‌برند.

فواد امان گرداننده تلویزیون نیز از عملکرد دیشب برخی شهروندان ناراضی است وی در واکنش به شلیک گلوله به مناسبت پیروزی تیم کرکت نوشته این عمل نه اخلاقی است نه سالامی:

blank
اخیرا کره جنوبی میزبان برگزاری المپیک زمستانی بود بعد از جدایی دو کره ازهم این اولین بار است که سران سیاسی دو کشور به علاوه تیم های ورزشی دو کشور با هم دیدار کردند.
رهبر کره شمالی که از او خشن‌ترین چهره سیاسی عصر حاضر جهان نام‌برده می‌شود به ورزش‌کاران کشورش جایزه تعیین کرد و هیچ‌گاه اقدام به شلیک و شادیانه نکردند.

مهدی کاظمی سخنگوی معنیت مبارزه با مواد مخد وزارت داخله نیز به این اقدام دیشب برخی شهرونان انتقاد کرده است:

blank
وضعیت شکننده سیاسی و امنیتی کشور در یک سال اخیر در مقایس غیر قابل تصوری دچار نوسان و غیر قابل پیش بینی است.
آیا در شرایط فعلی که گروه های سیاسی مخالف نظام از براندازی نظام حرف‌ می‌زنند و گروه های تروریستی نیز همه روزه دست به اقدام تروریستی می‌زنند، شلیک متواتر گلوله در خیابان برای پیروزی تیم کرکت منطقی و عقلانی است؟
اقدام دیشب طرفداران کرکت تنها بیانگر این مهم است که جدای از گروه‌های سیاسی که به دنبال تنش هستند بخشی از مردم نیز در ترویج فرهنگ صلح و هم‌دیگر پذیری کوتاهی می‌کنند.

مطالب مرتبط