خلیلی: اگر طالبان فکر می‌کند در جنگ پیروز می‌شود، به بی‌راهه رفته است

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح بر ضرورت گفت‌وگوی صلح برای پایان جنگ در افغانستان تأکید کرده و می‌گوید که جنگ راه حل کشور نیست و مخالفان پروسه صلح، از بیرون الهام می‌گیرند.

blankوی امروز سه‌شنبه، یکم حوت در نشست مشورتی با بزرگان قومی و فرماندهان سابق جهادی در کابل گفت که مخالفان مسلح دولت نیز باید بداند، از طریق جنگ هرگز به اهداف‌شان نخواهد رسید.

خلیلی افزود که اگر طالبان  فکر می‌کند، از طریق تشدید جنگ به پیروزی می‌رسد، به بی‌راهه رفته‌است، ما از آنها می‌خواهیم راه گفت‌وگو را انتخاب کنند، تا کشور را از صحنه خونین نجات دهیم.

وی افزود که سیاست و راهکار شورای عالی صلح، هر گز تسلیمی طالبان نیست، زیرا ممکن در جنگ در نهایت یک طرف به پیروزی برسد، اما با آن هرگز به صلح پایدار نمی‌رسیم.

خلیلی با اشاره به اینکه صلح پایدار از طریق یک توافق بین‌الاافغانی امکان پذیر است، گفت که ما به دیدگاه‌های مخالفان مسلح دولت نیز احترام می‌گذاریم و پروسه صلح یک ضرورت ملی است.

وی از اشتراک کنندگان نشست امروز نیز خواست تا برای پایان جنگ با شورای عالی همکاری کنند: «شما افغانستان را از اشغال نجات دادید، پس لازم است اکنون نیز همه بسیج شویم، افغانستان را از جنگ نجات دهیم. تا چه وقت پیر، جوان و کودکان ما به کام مرگ بی‌روند و جوانان ما در دو طرف جبهه کشته شوند».

خلیلی «نفس صلح را یک ضروری جدی» خواند و گفت که مردم، حکومت و هم جامعه جهانی، جنگ را راه حل نمی‌دانند و در این زمینه اجماع داریم، اما در مورد اینکه صلح چگونه پیاده شود، دیدگاه‌ها متفاوت است.

وی افزود که در شیوه‌ی پیاده کردن صلح باید به یک اجماع برسیم، اما کسانیکه مخالف صلح هستند، آنها از بیرون الهام می‌گیرند و در تلاش سبوتاژ کردن شورای عالی صلح است.

خلیلی گفت که کسانیکه خواهان ادامه جنگ در افغانستان هستند، پروسه صلح را بزرگترین خطر برایشان می‌دانند و در تلاش هستند، تا ذهنیت مردم را در رابطه به پروسه صلح تغییر دهند.

اما رییس شورای عالی صلح افزود که چنین حرکات نباید ما را از صلح ناامید کند و ما از تلاش‌های خود برای برقراری صلح و ثبات در کشور، هرگز عقب‌نیشینی نخواهیم کرد.

خلیلی با اشاره به اینکه ضعف‌های در شورای عالی وجود دارد، گفت که طی چند ماه گذشته تلاش کردیم، تا از مصارف گزاف در این شورا جلوگیری شود و در کار آن شفافیت بوجود آید.

مطالب مرتبط