دست آورد نشست شانگهای و ناتو برای افغانستان چی خواهد بود

درحالیکه سایه جنگ سرد دوباره روی جهان سنگینی می کند و بیم دو قطبی شدن جهان باز هم به بلوک شرق و غرب  می رود در ویلز بریتانیا  نسشت سران ناتو  تشکیل می شود و افغانستان در دستور کار این نشست قرار می گیرد  و در دوشنبه تاجیکستان چهاردهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز به افغانستان حق اولویت داده می شود تا چالش ها وراهکار های ترقی و پیشرفت کشور سبک وسنگین گردد.

 به گزارش خبر گزاری افق  این نشست که روز جمعه  هفته گذشته برگزار شد به بررسی مشکلات بین المللی و منطقه‌ای پرداخته شد .016006656_30300
روسیه قبل از برگزاری این نشست گفته بود که اوضاع افغانستان در اولویت نشست شانگهای در دوشنبه قرار دارد.
این کشور ضمن تاکید بر گسترش همکاری ها برای تامین امنیت در خاور میانه و آسیای میانه گفت که کشورهای عضو شانگهای در صدد هستند تا تدابیر مبارزه با تروریزم را شدت دهند.
مقامات روسیه می گویند که برای مبارزه با تروریزم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر با توجه به وضعیت جاری افغانستان کشورهای عضو شانگهای باید باهم بیشتر همکاری کنند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، با حامد کرزی دیدار و گفتگو کرد.
او پس از این دیدار در سخنرانی خود گفت: ̎با حامد کرزی دیدار کردم و این فرصتی بود تا با رئیس جمهور افغانستان موضوعات مهم را مطرح و در مورد آن بحث کنیم.̎
آقای پوتین می گوید که کشورش خواهان تقویت روابط بین‌المللی و منطقه‌ای جهت تامین امنیت و بهبود مناسبات است.
در عین حال او از حضور نیروهای بین المللی در افغانستان به جهت بهبود امنیت این کشور حمایت کرد.
شرکت کنندگان اجلاس سازمان همکاری های شانگهای از یک افغانستان مستقل، یکپارچه و دارای حاکمیت ملی حمایت کردند و گفتند که باید فعالیت نیروهای بین المللی در این کشور تحت نظارت سازمان ملل باشد.
آنها از روند صلح و بازسازی به رهبری افغان ها که بتواند افغانستان را به سوی یک کشور مستقل سوق دهد نیز حمایت کردند.
پوتین می گوید که کشورش ساز و کار انتقال قدرت در افغانستان را به دقت تحت نظارت دارد و همزمان او خواهان حل هرچه زودتر بحران انتخابات ریاست جمهوری که بین دو نامزد به وجود آمده گردید.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط