قانونی: هیچ کسی برای براندازی نظام کمر نبسته است

محمد یونس قانونی، معاون سابق ریاست جمهوری اعلام کرد که هیچ کسی در ولایات و نه در داخل نظام، برای براندازی نظام کمر نبسته‌اند، بناً این اشتباه است که اعتراضات مدنی را به عنوان حرکت براندازی نظام تعبیر کنیم.

blankوی امروز در مراسم ۲۶ دلو، مصادف به خروج نیروهای شوروی از افغانستان گفت که مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف از جمله امنیتی- اقتصادی مردم را ناراض کرده و اگر حکومت به توجیه نواقص و کاستی‌های خود بی‌پردازد، مشکلات بیشتر خواهد شد.

قانونی همچنان هشدار داد، در نظامی که اصلاحات پذیرفته نشود، در نهایت سقوط خواهد کرد و پس لازم است تا همه به طور مشترک مشکلات موجود را از طریق تفاهم حل کنند.

وی در ادامه افزود که در تلاش ایجاد یک اجماع سیاسی هستیم، تا تعداد از رهبران جهادی و با نفوذ دلسوز، بدون در نظرداشت مسایل قومی، زبانی و منافع شخصی، برای بیرون رفت از بحران موجود راه حل جستجو کنند.

قانونی در بخش دیگر سخنانش گفت، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده در وقت معین آن برگزار شود و کمیسیون انتخابات، باید هرچه زودتر تاریخ برگزاری این انتخابات را اعلان کند.

وی هشدار داد، اگر انتخابات در وقت معین آن برگزار نشود، کشور دچار بحران خواهد شد. آقای قانونی افزود که در صورتی انتخابات آینده مانند گذشته با تقلب همراه شود، از همین جا اعلان می‌کنیم که نتایج آن برای ما قابل قبول نخواهد بود.

معاون سابق ریاست جمهوری گفت که انتخابات در کشور به یک چالش تبدیل شده و برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه، باید همه به طور مشترک همکاری کنند.

همچنان محمد محقق، معاون ریاست اجرایی در مراسم امروز گفت که همه اقوام افغانستان در تصامیم کشور مشارکت داشته باشند و فرمان سالاری‌ باید خاتمه پیدا کند.

معاون دوم ریاست اجرایی گفت که فرمان سالاری در تاریخ افغانستان نتیجه خوبی نداشته است، بنابراین باید از صدور فرامین جلوگیری شود و در مسایل مربوط به قوانین به پارلمان مراجعه شود.

محقق همچنان در زمینه توزیع تذکره‌های برقی افزود، هر قوم باید به هویت شان افتخار کنند و تلاش‌ها برای تحمیل یک هویت بالای دیگران، عملی نیست و افغانستان را به سوی بحران سوق خواهد داد.

مطالب مرتبط