شورای امنیت ملی ایجاد پایگاه نظامی چین در بدخشان را رد کرد

شورای امنیت ملی اعلام کرد که گزارش‌ها در مورد ایجاد پایگاه نظامی چین در افغانستان صحت ندارد و این موضوع هنوز میان سران دو کشور مطرح نشده است.

blankدر خبرنامه دفتر مطبوعاتی این شورا آمده است، از چند هفته بدین‌سو معلومات نادرستی در رسانه‌ها به نشر می‌رسد که گویا دولت چین می‌خواهد یک پایگاه نظامی را در بدخشان بسازد، یا هم حضور نظامی پیدا کند.

بر اساس خبرنامه، برای معلومات رسانه‌ها باید تصریح بداریم که این گونه همکاری نظامی از سوی کشورهای خارجی بدون تایید شورای ملی و رییس جمهور صورت گرفته نمی‌تواند.

در خبرنامه آمده است، چین مانند دیگر کشورهای منطقه قربانی تروریزم بوده و آن کشور همکار افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، در مبارزه با تروریزم است.

شورای امنیت  ملی می‎گوید که همکاری‌ها میان افغانستان و چین ابعاد وسیع دارد، اما موضوع آمدن نیروهای چینی به افغانستان تاکنون اصلاٌ مطرح نشده است.

پیش از این گزارش شده بود که چین به منظور مبارزه با تروریزم و جلوگیری از ورود تروریستان از طریق افغانستان به این کشور، در بدخشان پایگاه نظامی ایجاد می‌کند.

اما در پی آن ینس استولتنبرگ، منشی ناتو گفته بود که افغانستان یک کشور مستقل است، در این مورد حکومت این کشور تصمیم بگیرد و ما در آن دخالت نخواهیم کرد.

مطالب مرتبط