سازمان ملل: در سال ۲۰۱۷ بیش از ده هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، امروز پنج‌شنبه ۲۶ دلو با نشر گزارش تازه‌ی خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ هزار و ۴۵۳ غیر نظامی در این کشور کشته و زخمی شده‌اند.

blankتدامیچی یاماتو، نماینده سازمان ملل در افغانستان هنگام ارائه‌ی این گزارش گفت که مخالفان مسلح دولت افغانستان مسئول بیشترین تلفات افراد ملکی بوده و ما از آنها می‌خواهیم، از هدف قرار دادن غیرنظامیان جلوگیری کنند.

وی افزود که همه طرف‌های درگیر در افغانستان، برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان اقدامات جلوگیری روی دست گیرد و از اماکن خدمات عمومی مانند شفاخانه‌ها و مکاتب، در حملات‌شان استفاده نکنند.

یاماتو گفت که طرف‌های درگیر از حملات در ساحات ملکی نیز خودداری کند و مراقبت جدی را برای حفظ جان آنان روی دست گیرد. وی در ادامه برای پایان جنگ در افغانستان، خواستار ادامه گفت‌وگوی صلح شد.

همچنان در گزارش سازمان ملل که در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان به نشر رسید، آمده است که در سال ۲۰۱۷، ۳۴۳۸ فرد ملکی کشته و بیش از هفت هزار تن دیگر زخمی شده‎اند. در این سال ۳۵۹ زن کشته و ۸۶۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش، گروه طالبان مسئول ۴۲ درصد، داعش ۱۰ درصد، نیروهای طرفدار دولت ۲۰ درصد، نیروهای امنیتی ۱۶ درصد و نیروهای خارجی، مسئول ۲ درصد تلفات افراد ملکی معرفی شده‌اند.

بر اساس گزارش، آمار تلفات در سال ۲۰۱۷ در کابل، ننگرهار، فراه، ارزگان، فاریاب و قندوز بلند بوده که حملات انتحاری مخالفان مسلح دولت، در مجموع عامل ۴۰ درصد تلفات افراد ملکی بوده است.

همچنان در گزارش آمده است، بیشترین حملات انتحاری علیه مراکز مذهبی در کابل از سوی داعش صورت گرفته است. از سویی هم، در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۳۹ فرد ملکی بر اثر انفجار ماین‌های باقی مانده از گذشته کشته شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل این موضوع شرم‌آور خوانده شده و در آن آمده است، از انفجار اشیای باقی مانده از گذشته جلوگیری می‌شد، اما با آنهم آن در افغانستان باعث تلفات افراد ملکی زیادی شده است.

همچنان در این گزارش آمده است، در سال ۲۰۱۷، ۶۳۱ فرد ملکی در حملات هوایی در افغانستان کشته شده‌اند و این آمار، افزایش هفت درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط