ولنتاین بهانه‌ی برای ابراز علاقه جوانان در هرات

جشن ولنتاین یا روز عشاق (۱۴ فبروری) در کشورهای غربی، رسمی قدیمی شمرده می‌شود، اما چند سالی می‌شود که از این رسم در ولایت هرات نیز جشن گرفته می‌شود. blank
رفته رفته، جشن ولنتاین در میان هرات نشینان به ویژه جوانان و نوجوان جا باز کرده است؛ در ولایتی به شدت محافظه کار و روند به رو به رشد جریان‌های افراط گرایی مذهبی.
جوانان هرات متمایز تر از جوانان غربی، به استقبال ولنتاین می‌روند و در این روز برای خانم، نامزد و حتی مادر و خواهر خود، به خاطر ابراز دوستی شان هدیه تقدیم می‌کنند. اهدا گل، عروسک، شکلات و پوشاک در روز عشاق در هرات مرسوم است.
احمد رضا که برای گرفتن هدیه برای همسرش به یکی از مراکز فروش پوشاک آمده است در صحبت با خبرگزاری افق، گفت: «زیادتر کسانی که نامزد دار هستند از ولنتاین تجلیل می‌کنند و چی خوب هست که افراد متاهل مانند من نیز، از این فرصت استفاده کرده و برای هم سفر زندگی شان تحفه بگیرند».
روح الله جوان دیگری که برای خریدن هدیه برای مادرش به یکی از مراکز خریداری در هرات آمده است در صحبت با خبرگزاری افق، گفت: «مادرم نزدیک ترین فرد در زندگی من هست و من در روز ولنتاین به او عطر خریداری می‌کنم».
در روز عشاق، فروش پوشاک، عطریات و گل در هرات نسبت به روزهای دیگر افزایش می‌یابد. فروشندگان نیز از این فرصت به وجود آمده خرسند به نظر می‌رسند. مصطفی علیزاده، فروشنده پوشاک به افق، گفت: «جوانان می آیند برای نامزد، خانم و حتی دوست دخترهای خود هدیه برای روز ولنتاین می‌گیرند».
در کنار ابراز تبریکی، مباحث فراوانی در مورد ولنتابن در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً فیسبوک به میان آمده است. شماری از کاربران این روز را فرصتی مثبت برای ابراز احساسات عاشقانه‌شان می‌دانند و اما هستند کسانی که این کار را مخالف با ارزش های اجتماعی در کشور می‌دانند. با این همه، تجلیل از ولنتاین در هرات روند صعودی را می‌پیماید.blank
بر اساس روایت‌های تاریخی از اروپا، فلسفه ولنتاین بر می‌گردد به اختلافات عمیق کلیسای کاتولیک روم و امپراتوری، کشیش ولنتاین برای آزادی حق ازدواج به گونه مخفیانه تلاش می‌کرد، اما امپراتور پس از آگاهی از این موضوع، در ۱۴ فبروری سال ۲۶۹ میلادی حکم مرگ این کشیش را صادر کرد و پس از آن، همه ساله در این تاریخ از روز ولنتاین تجلیل می‌شود.

مطالب مرتبط