کمیسیون انتخابات: شمار نهایی مراکز رای‌دهی به‌ زودی اعلام می‌شود

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کردند که روند تهیه فهرست رای‌دهندگان در ماه حمل سال آینده آغاز خواهد شد و طی هفته‌های آینده، شمار نهایی مراکز رای‌دهی نیز اعلان می‌شود.

blankگلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات امروز در چهارمین نشست ملی انتخابات با نمایندگان احزاب و نهادهای جامعه مدنی در کابل گفت، روند تهیه فهرست رای دهندگان برمبنای تذکره‌های برقی آغاز خواهد شد.

به گفته او، اداره ثبت احوال نفوس نیز از توزیع حدود ۱۰ میلیون تذکره برقی برای واجدان شرایط رای‌دهی اطمینان داده است و ما بر اساس آن، فهرست رای دهندگان را تهیه می‌کنیم.

آقای صیاد در ادامه افزود که کمیسیون شکایات انتخاباتی، به ۴۰۰ مورد شکایت در مورد ۷۳۵۵ مرکز راهی‌دهی رسیدگی کرده و لیست آن چند روز قبل در اختیار کمیسیون انتخابات قرار گرفته است.

همچنان وی گفت که کتاب‌های آموزشی راهی‌دهندگان به چاپ رسیده و اولین بسته آن در هفته جاری، در اختیار کمیسیون انتخابات قرار گرفته است.

قرار است که روند استخدام کارمندان کمیسیون انتخابات نیز آغاز شود. مسئولان این کمیسیون می‌گویند که حدود سیزده هزار کارمند جدید برای تهیه فهرست رای‌دهندگان استخدام خواهد شد.

از سویی هم، مسئولان اداره ثبت احوال نفوس در نشست امروز گفتند که برای سرعت بخشیدن توزیع تذکره‌ها، ۴۹۰۰ کارمند جدید را در سراسر کشور استخدام خواهند کرد.

آنان همچنان تأکید کردند، برای جلوگیری از استفاده تذکره‌های جعلی، ۲۲ هزار کتاب اساس شناسنامه‌ها را الکترونیکی ساخته و در اختیار کمیسیون انتخابات قرار داده است.

قرار است که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در ماه سرطان سال آینده برگزار شود، اما شماری از اعضای مجلس ابراز نگرانی کرده‌اند، بدون اصلاحات گسترده انتخابات آینده نیز با تقلب همراه خواهد بود.

ولی رییس کمیسیون انتخابات یگانه راه حل مشکلات موجود در کشور را انتخابات خواند و گفت که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی سال آینده، شفاف و عادلانه برگزار خواهد شد.

آقای صیاد در ادامه افزود که برای برگزاری انتخابات شفاف و عاری از تقلب احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، رسانه‌ها و مردم نیز با کمیسیون انتخابات همکاری کنند.

مطالب مرتبط