اردوغان: آمریکا چه کمکی به مبارزه با داعش کرده است؟

رئیس جمهوری ترکیه می گوید آمریکا چه کمکی در مسیر مبارزه با داعش کرده؛ غیر از اینکه از این گروه تروریستی را حمایت مالی کرده است.

blank

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  دیروز (سه شنبه) اعلام کرد تصمیم واشنگتن برای حمایت از یگان های کُرد (در سوریه) بر تصمیم های آنکارا تأثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، اردوغان افزود: آمریکا چه کمکی در مسیر مبارزه با داعش غیر از کمک و حمایت مالی از این گروه انجام داده است؛ واشنگتن از محل پرداخت های مالیات مردم کشورش، گروه های تروریستی را حمایت می کند.

وی گفت: ناتو فقط «آمریکا» نیست بلکه تمامی اعضای حاضر در ناتو با هم برابرند.

رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد: تمام عناصر ارهابی که در مسیر ما ایستاده اند، کنار خواهیم زد؛ ما از دفاع از سرزمین خود ادامه خواهیم داد؛ ما گروه هایی تروریستی را که ۳۴ سال است مشکل ایجاد کرده اند از بین خواهیم برد.

در بودجه ای که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای سال ۲۰۱۹ پیشنهاد داده است، پنتاگون (مقر وزارت دفاع آمریکا) قصد اختصاص ۵۵۰ میلیون دالر برای تجهیز و آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه را دارد.

بر اساس اعلام خبرگزاری آناتولی، ۳۰۰ میلیون دالر از این پول برای آموزش و تجهیز نیروهای دموکراتیک سوریه و ۲۵۰ دالر برای تأسیس نیروی امنیتی مرزی اختصاص خواهد یافت.

از سوی دیگر، دولت ترکیه نیز متهم به حمایت از داعش در سوریه است چندی پیش خبرنگار تلویزیون دولتی فرانسه از اردوغان در مورد چگونگی حمایت این کشور از گروه داعش در خاک سوریه سوال پرسیده بود که موجب خشم آقای اردوغان شده بود.

پس از حمله نظامیان ترکیه به مناطق کرد نشین سوریه اختلافات آنکارا و واشنگتن افزایش یافته است.

امروز در بروکسل نیز وزاری دفاع اعضای ناتو نیز گرد هم آمدند هنوز مشخص نیست که آیا موضوع حمله ترکیه به خاک سوریه که عضو ناتو هست در نشست مورد بحث قرار می‌گیرد یا خیر!

مطالب مرتبط