وزرای دفاع ناتو امروز در بروکسل گرد هم می‌آیند

نگرانی‌های آمریکا درباره همکاری دفاعی اتحادیه اروپا و همچنین روابط مخدوش میان واشنگتن و ترکیه قرار است محور بحث در نشست امروز (چهارشنبه) وزرای دفاع ناتو باشد.

blank

به گزارش افق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا و ترکیه دو کشور مهم ناتو به دلیل اقدامات نظامی آنکارا در شمال سوریه دچار اختلاف نظر شدیدی شده‌اند به طوریکه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه نسبت به منحرف شدن جنگ علیه داعش در سوریه هشدار داد.

ترکیه در چند روز گذشته علیه کردهای مرزی سوریه علمیات بزرگ نظامی راه انداخته که موجب اختلافات شدید با امریکا نیز شده است.

نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در بروکسل، بلژیک قرار است با هدف ایجاد تغییرات در ساختار فرماندهی این ائتلاف به منظور رویارویی مناسب آن با چالش‌های مربوط به جنگ در قرن ۲۱ به ویژه جنگ‌های هیبریدی و تاکتیک‌های سایبری و با وجود نگرانی‌ها از اقدامات نظامی روسیه برگزار شود.

دبیرکل ناتو روز سه شنبه گفته بود که اقدامات با هدف افزایش هزینه‌های دفاعی اتحادیه اروپا تنها زمانی مورد استقبال است که در راستای برنامه‌های ناتو باشد و هشدار داد که هیچ راهی برای جایگزینی ائتلاف ناتو برای تضمین امنیت اروپا وجود ندارد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز قرار است در حاشیه ضیافت شام امشب با همتای ترکیه‌ای خود دیدار کند.

چند روز پیش رجب طیب اردوغان ریئیس جمهوری ترکیه گفته بود که با ترامپ رئیس جمهوری امریکا توافق کرده است تا امریکا به کرد های سوریه سلاح ارسال نکند.

به دنبال آن آقای اردوغان اعلام کرد که دونالد ترامپ هم مثل اوباما رئیس جمهوری پیشین امریکا را فریب داد.

ظاهرا اختلاف نظرها میان ترکیه و امریکا تنها در مسئله سوریه نیست. به باور کارشناسان ریشه این اختلافات به کودتای نافرجام ترکیه در سال گذشته بر می‌گردد.

دولت ترکیه عامل کودتای ناکام در ترکیه را کار فتح‌الله گولن روحانی ترک که در  امریکا بسر می‌برد دانسته بود.

مطالب مرتبط