نبرد در منظومه شمسی؛ دختران هرات بازی می‌سازند

گروهی هفت نفری از دختران افغان در ولایت هرات، از دو سال به‌این سو در بخش کد نویسی برای طراحی بازی‌ها تلاش می‎‌کنند.

blank

این گروه تاکنون توانسته‌اند در حدود ۲۲ بازی برای مبارزه با برخی از چالش‌های اجتماعی و بازتاب چهره مثبت از افغانستان در سطح جهانی پیشگام شوند.

نبرد در سیاره منظومه شمسی و مبارزه با مواد مخدر، از سوژه‌های مهمی بوده است که این دختران به آن پرداخته اند.

خاطره محمدی، عضو این تیم  در گفتگو با افق، گفت که داستان گیم «نبرد در سیاره منظومه شمسی» پس از هجوم موجودات فضایی در این منظومه آغاز می‌‎گردد و به دلیل این که شمار فضا نوردان در جهان کم هست، از عبدالاحد مومند، نخستین فضا نورد افغانستان در این بازی خواسته می‌شود که رهبری نبرد با موجودات فضایی را در این بازی ده مرحله‌ی بر عهده بگیرد.

این دختران یک بازی دیگر در راستای مبارزه با مواد مخدر ساخته‌اند. در این بازی، یک سرباز افغان در ولایت هلمند با مخالفان مسلح که در بخش مواد مخدر کار می‌کنند مبارزه می‌کند.

نرگس حسنی، گیم ساز در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که در این بازی تلاش شده است که کشت بدیل «زعفران» می‌باشد در میان مردم ترویج شود.

این دختران تاکید دارند بازی‌های که کد نویسی کرده‌اند در قالب سرگرمی به حل چالش‌های اجتماعی و سیاسی کمک خواهد کرد.

احسان احراری، آموزگار این گروه از بانوان که بازی طراحی‌ می‌کنند در هرات، از پیشرفت‌های این گروه راضی است، اما تاکید دارد که حکومت باید از این دختران حمایت کند.

نخستین گروه از دختران کد نویسی برای بازی‌های کمیپوتری امیدوار هستند که روزی بتوانند با غول‌های بازی سازی در جهان رقابت کنند، اما به نظر می‌رسد که این رویای آنها به این زودی‌ها عملی نخواهد شد.

دختران هرات در یک سال اخیر علاوه با کمبود امکانات‌کاری، توانسته اند در حوزه های مختلف فعالیت‌های چشم‌گیری را از خود به نمایش بگذارند.

blank

قبل از این تیم روباتیک که در برنامه‌های محتلف برون مرزی از افغانستان نمایندگی می‌کردند توانستند چندین مدال و مقام را به نام شان ثبت کنند.

مطالب مرتبط