۱۶۵ شرکت افغانی در بندر چابهار سرمایه‌گذاری می‌کند

سفارت ایران در کابل اعلام کرد که حدود ۱۶۵ شرکت افغانی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، ثبت نام کرده و تلاش داریم تا برای آنان سهولت لازم فراهم شود.

blankصدیق قاسمی زاکری، مسئول بخش اقتصادی سفارت ایران در کابل گفته است که ۵۰۰ شرکت برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ثبت نام کرده و از این جمله، ۱۶۵ شرکت آن افغانی است.

وی همچنان گفته است که تلاش‌ها جریان دارد، تا برای ایجاد سهولت‌های بیشتر حمل‌ونقل در بندر چابهار، پروازهای مستقیم افغانستان به چابهار نیز آغاز شود.

زاکری افزوده که تلاش می‌کنیم تا پروازهای افغانستان -چابهار و دبی هم آغاز شود و با این اقدام دست‌رسی بازرگانان به بازارها، آسان‌تر خواهد شد.

در همین حال، مسئولان وزارت تجارت و صنایع با ابراز خرسندی گفته‌اند که هم‌اکنون شماری از شرکت‌های افغانی در بندر چابهار عملاً فعالیت دارند.

به گفته آنان، با حل مشکل ویزه بازرگانان افغان در ایران، در نظر داریم تا در آینده امتیازهای بیشتری به تاجران کشور داده شود. بندر چابهار پروژه مشترک اقتصادی افغانستان، ایران و هند است که توافق‌نامه آن چند سال قبل بین سران سه کشور امضا شد.

نخستین محموله‌ی گندم از هند از طریق بندر چابهار ماه گذشته به افغانستان رسید. این بندر وابستگی افغانستان را به بنادر پاکستان کاهش داده است.

پاکستان طی سال‌های گذشته از بندرکراچی، همواره به‌عنوان ابزار فشار علیه افغانستان استفاده کرده است که آن باعث زیان مالی زیادی به تاجران افغان شده است.

بااین حال، محموله تجارتی از هند به افغانستان از طریق بندر چابهار، هفت الی هشت روز را در بر می‌گیرد که نسبت به راه پاکستان نزدیک و کم‌هزینه‌تر است.

مطالب مرتبط