تاکید بانکی مون روی تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان خواسته است که روی تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کنند.

 وی از نامزدان ریاست جمهوری در نامه ای خود خواست که دو طرف باید روی توافقنامه ای که در دوازدهم جولای با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه امریکا انجام شد، پایبند باشند.5A3D02A2-7476-4C79-AA84-EFEE87BB8CA4_mw1024_s_n

بان کی مون، در نامه ای خود تنها راه حل بیرون رفت از وضعیت کنونی کشور را تشکیل حکومت وحدت ملی بیان داشته است.

 در دوازدهم جولای، با آمدن جان کری به افغانستان، دو نامزد روی تفتیش کل آرا، ابطال آرای تقلبی و تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند.

وی اظهار داشته است که توافق دو نامزد در دوازدهم جولای مبنی بر ایجاد حکومت وحدت ملی، میکانیزم خروج افغانستان از بحران موجود به سوی صلح وثبات می باشد.

شریک نمودن نامزد بازنده در قدرت، من حیث رییس اجرایی، جزو توافقنامه ای بود که در دوازدهم جولای با پا درمیانی جان کری، میان دو نامزد انجام شد.

این درحالی است که عبدالله عبدالله؛ علی رغم توافق انجام شده، تیم خود را از تفتیش آرای صد در صدی و آغاز روند ابطال آرا، از روند تخنیکی و سیاسی کنار کشیده وعنوان کرده است که به هیچ وجه نتیجه انتخابات را نمی پذیرد. عبدالله عبدالله؛ انتخابات شفاف و عادلانه را زیربنای ثبات سیاسی عنوان کرده و گفته است: که این زیربنا صدمه جبران ناپذیر دیده است.و در اظهارات تازه ای خود اعلام داشته است که روند سیاسی برای ایجاد حکومت وحدت ملی به بن بست رسیده است.

از سویی دیگر هم حامد کرزی،رییس جمهور کشوردر تجلیل از سیزدهمین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود، حکومت جدید را نیاز جدی فعلی افغانستان یاد کرد. و از دو نامزد خواستند که هرچه زود تر به توافق برسند.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط