تبلیغ ولنتاین در پاکستان ممنوع شد

دولت پاکستان برای دومین سال پیاپی هر گونه رویداد فرهنگی و پوشش رسانه‌ای در جهت تبلیغ جشن روز ولنتاین را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

blank

دادگاه عالی اسلام آباد سال گذشته حکم ممنوعیت برگزاری جشن‌های مرتبط با روز ولنتاین را صادر کرد. این تصمیم پس از دریافت طوماری اتخاذ شد که در آن شماری از شهروندان پاکستانی از جشن‌های روز ولنتاین به عنوان «واردات غربی» و «خلاف آموزه‌های اسلامی» یاد کرده بودند.

به گزارش افق به نقل از یورو نیوز، نهاد ناظر بر رسانه‌های الکترونیکی پاکستان روز چهارشنبه به ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی این کشور نسبت به تبلیغ جشن‌های روز ولنتاین هشدار داد.

در سال‌های گذشته همزمان با روز ۱۴ فوریه (روز ولنتاین) فروش پوقانه‌های به شکل قلب، گل و شکلات در پاکستان رایج شده بود. جشن ولنتاین به طور خاص در میان جوانان محبوب است. سن بیش از ۶۰ درصد از جمعیت پاکستان زیر ۳۰ سال است.

حزب افراط گرای «جمعیت علمای اسلام» که نزدیک به طالبان است در سال‌های گذشته چند گردهم‌آیی در محکومیت روز ولنتاین برگزار کرده بود.

ممنوعیت و محدودیت جشن‌های ولنتاین در دیگر کشورهای اسلامی

پاکستان تنها کشوری نیست که برگزاری جشن روز ولنتاین در آن با چالش روبروست. روحانیون و مقامات اندونزی سال گذشته جشن روز ولنتاین را «خلاف فرهنگ اسلامی» و ممنوع اعلام کرده بودند. انجمن ملی جوانان مسلمان مالزی نیز سال گذشته در آستانه روز ولنتاین با انتشار جزوه‌ای زنان را از برخی رفتارهای مرتبط با جشن روز عشاق بر حذر داشته بود.

تاکنون برگزاری این جشن در عربستان نیز ممنوع بوده است. علاقه‌مندان به برگزاری جشن‌های روز ولنتاین برای تهیه گل‌های رز سرخ در عربستان باید به بازار سیاه مراجعه می‌کردند.

در افغانستان اما برخلاف سنتی بودن جامعه ولنتاین همچنان پر رنگ و رونق است. شاید به این دلیل که ادارت فرهنگی کشور از ورود فرهنگ و جشن های غربی در کشور آگاهی ندارند یا اصلا با واژه تهاجم فرهنگی آشنایی ندارند.

 

مطالب مرتبط