دهلیز هوایی هرات؛ صادرات محصولات زراعتی به هند عملی نشد

دهلیز هوایی میان افغانستان و هند که قرار بود که در تابستان سال جاری کارش در ولایت هرات آغاز شود، اما به دلایل نامعلوم تاکنون محصولات زراعتی به کشور هند انتقال نیافته است.blank
از طریق این دهلیز، محصولات زراعتی و طبی ولایت‌های زون غرب به مقصد کشور هند که بازار مناسب برای فروش این محصولات گفته می‌شود انتقال داده خواهد شد.
شرکت هوایی آریانا در هرات، آمادگی‌های لازم برای آغاز انتقال محموله‌های زراعتی و طبی به گونه‌ی‌ عمده به هند را دارد، اما عبدالیاسر اسحاق، مسئول آریانا – هرات در گفتگو با خبرگزاری افق، گفت که بازرگانان برای انتقال این محموله‌ها، تاکنون آمادگی‌های شان را به این شرکت اعلام نکرده اند.
به منظور آغاز انتقالات محصولات زراعتی و طبی ولایت‌های زون غرب، نیروهای حمایت قاطع ۱۱ سردخانه‌ی کوچک را به میدان هوایی هرات کمک کرده‌اند و تا حالا از این سردخانه‌ها استفاده نشده است.
محمد اعظم عظیمی، رییس میدان هوایی هرات در مصاحبه با خبرگزاری افق، گفت: «هیچ مانعی برای فعال سازی دهلیز هوایی هرات – هند وجود ندارد».
پسته، بادام، زعفران و گیاه‌های طبی از کالاهای شمرده می‌شود که پس از بسته‌بندی معیاری از هرات از طریق دهلیز هوایی به مقصد کشور هند انتقال داده خواهد شد.
اتاق‌های تجارت و صنایع هرات نیز بر ضرورت فعال سازی دهلیز هوایی با کشور هند هستند. عبدالودود فیض‌زاده، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع در گفتگو با خبرگزاری افق، گفت: « در صورتی که شرکت آریانا آمادگی فعال سازی دهلیز هوایی را دارد باید به گونه کتبی این موضوع را با این اتاق در میان بگذارد».
باورها در میان بسیاری‌ها بر این است که با بهره گیری از دهلیز هوایی افغانستان – هند از طریق ولایت هرات، عواید نسبی نصیب نیروی شاغل در بخش زراعت خواهد شد.
عبدالصبور رحمانی، رییس اداره زراعت هرات به افق، گفت: «اگر محصولات زراعتی و داروهای طبی به کشور هند انتقال پیدا کند، دلگرمی دهقانان برای کشت در هرات بیشتر خواهد شد». آقای رحمانی از حکومت می‌خواهد که تسهیلات لازم برای انتقال محصولات زراعتی به کشورهای خارجی را فراهم سازد.
نخستین دهلیز هوایی میان افغانستان و هند، در تاریخ ۲۸ جوزا و دومین دهلیز هوایی به تاریخ ۶ جدی سال جاری میان این دو کشور گشایش یافت.
در سال‌های گذشته پاکستان مقصد اصلی انتقال محصولات زراعتی و طبی افغانستان به آسیایی جنوبی شمرده می‌شد، اما با بهره برداری از بندر چابهار و فعال سازی دهلیز هوایی در چندین ولایت کشور، از میزان وابستگی افغانستان به بندرهای پاکستان کاسته شده است.
پاکستان بارها با اعمال محدودیت،‌ مانع انتقال محصولات زراعتی و حیوانی کشور به هند شده است و به باور کارشناسان اقتصادی، افغانستان و هند، این دهلیز هوایی را برای دور زدن از محدودیت‌های اسلام آباد ایجاد کرده‌اند.

مطالب مرتبط