حامدکرزی: من از حکومت داری خسته شدم و کشور به حکومت جدید احتیاج دارد

در مراسمی که به مناسبت روز شهید سالروز ترور احمدشاه مسعود فرمانده جبهه شمال برگزار گردیده بود رییس جمهور کرزی گفت که از حکومت داری خسته شده است و افغانستان نیاز جدی و مبرم به حکومت جدید دارد و باید هرچه زود تر این حکومت تشکیل شود.

به گزارش افق رییس جمهور کرزی د راین مراسم از عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواست تا هر چه زودتر به توافق نهایی برسند و حکومت جدید را krzaiتشکیل دهند.

در این مراسم، اعضای کابینه، روسای شورای ملی، دو نامزد انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، برخی سران مجاهدین، شماری از علما و هزاران تن از شهروندان کشور حضور داشتند.

آقای کرزی با اشاره به جنجال میان دو نامزد انتخابات گفت: “من از حکومت داری خسته شدم، حکومت جدید می‌خواهیم که این خواست را هر دو نامزد می توانند عملی کنند، اتحاد هر دو نامزد ریاست جمهوری اگر امروز شود به خیر ما است.”

رئیس جمهوری کرزی از حاضرین در مراسم خواست که هر از دو نامزد ریاست جمهوری بخواهند که هر چه زودتر به توافق نهایی برسند.

او اظهار امیدواری کرد که نتیجه انتخابات هر چه زودتر اعلام شود و حکومت جدید در هفته جاری مراسم تحلیف را برگزار کند.

این در حالی است که روز گذشته عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت که روند گفتگوهای سیاسی به بن بست مواجه شده و پس از گذشت مراسم هفته موسوم به شهید، او در مشوره با هوادارانش تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

کرزی در آغاز سخنانش به شخصیت و گفته های احمدشاه مسعود پرداخته گفت: “آقای مسعود در ذهن ما به حیث یک شخص وطن دوست برای همیشه زنده است و گفته هایش برای پاسداری از وجب وجب خاک این وطن را به یاد داریم.”

کرزی تاکید کرد که رسیدن به یک افغانستان مستقل، مرفه و با امنیت در گرو اتحاد و یکپارچگی افغان ها است.

“حامیان تروریست به حکم اسلام از دین خارج هستند”

عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی کشور در مراسم امروز، از موضع گیری جدی در برابر طالبان سخن گفت و تاکید کرد که دشمنان وطن و کسانی که با آنها همکاری دارند به حکم اسلام از دین خارج هستند.

آقای سیاف در جمع سخنانش از حامد کرزی و دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواست که در نابودی تروریستان و حامیان آنها ترحم نکنند و از هر وسیله ای استفاده کنند.

آقای سیاف از تمام مردم افغانستان خواست طوریکه بر ضد متجاوزین مبارزه را آغاز کرده بودند؛ علیه لانه های جاسوسی در کشور نیز مبارزه را آغاز کنند.

این رهبر جهادی، حملات انتحاری، تروریستان و حامیان آنها و کسانی که در مساجد برای مهاجمان انتحاری دعا می کنند را مزدور خطاب کرده گفت، افغانستان یک لقمه خاردار است که گلوی شان را پاره خواهد کرد.

پیشتر نیز سیاف اعلام کرده بود که انجام حملات انتحاری خلاف موازین اسلامی و حرام و خواندن نماز بر جسد این افراد ناروا است.

مخالفت با صحبت های مجددی

قبل از ختم مراسم تجلیل از هفته موسوم به شهید قرار بود صبغت الله مجددی دیگر رهبری جهادی نیز سخنرانی کند اما زمانی که از او دعوت به سخنرانی شد شماری از حاضرین از چوکی ها بلند شدند و علیه او شعار “نی نی” سر دادند.

با آنکه آقای عبدالله از حاضرین خواست تا مسایل سیاسی را با مسایل مربوطه به هفته شهید، خلط نکنند اما این سر و صدا ها ادامه یافت.

صبغت الله مجددی در سخنان کوتاه گفت: “من به مردم پنجشیر زیاد خدمت کردم، اگر راست کردم و شما اینجا این‌گونه با من برخورد می کنید خداوند جزای تان دهد.”

پیشتر، در آغاز دوره کارزارهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، صبغت الله مجددی گفته بود که بنابر استخاره که او کرده اشرف غنی احمدزی برای ریاست جمهوری افغانستان مناسب است.

او، عبدالله عبدالله را شخص مناسب ریاست جمهوری ندانسته و حمایت خود را از اشرف غنی احمدزی اعلام کرده بود.

شماری از کاربران شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، این اقدام هواداران آقای عبدالله را در راستای همان استخاره قبلی مجددی، قلمداد می کنند.

احمد شاه مسعود، فرمانده مقاومت شمال بر ضد طالبان، سیزده سال پیش در منطقه خواجه بهاوالدین تخار از سوی دو تروریست عرب که برای مصاحبه آمده بودند، ترور شد.

همه ساله از این روز، به عنوان روز ماتم ملی در افغانستان تجلیل می شود و هفته ای موسوم به هفته شهید نیز در افغانستان، نامگذاری شده است.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط