موسسه «نی» حمایت کنند رسانه‌های آزاد افغانستان خواستار تعهد ناتو در دفاع ازحق آزادی بیان شد

در حالی که نشست سران ناتو در ولز در جریان است نهاد«نی»حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان خواستار توجه ناتو به حقوق خبرنگاران شده اعلام کردند که ناتو باید آزادی بیان را در راس تعهداتش در افغانستان قرار دهد.

مسوولان این نهاد می گویند که ناتو باید به اضافه تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان، در بخش های حقوق بشری و به خصوص آزادی بیان نیز توجه داشته باشند.viol

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس اجرایی دفتر نی در نشست خبری امروز در کابل گفت که جامعه خبرنگاری افغانستان از سران ناتو می خواهد تا در نشست سران این سازمان در شهر ولز به تعهدات بیرون سازمانی از حق آزادی بیان و رسانه ها در کشور حمایت کند.

این در حالی است که قرار است امروز پنج‌شنبه ( ۴سپتامبر ) نشست سران ناتو در مورد نحوه تداوم کمک های این سازمان برای نیروهای امنیتی افغانستان در شهر ولز کشور بریتانیا آغاز شود.

این نشست برای دو روز ادامه خواهد داشت و سران کشور های عضو ناتو از جمله باراک اوباما رئیس جمهور امریکا، انگلا مرکل نخست وزیر المان و دیوید کامیرون نخست وزیر بریتانیا حضور دارند.

به نمایندگی از افغانستان بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی کشور در این نشست شرکت کرده است.

آقای خلوتگر می گوید که ناتو یکی از متحدین بلند مدت حکومت افغانستان است و تعهدات این سازمان در بخش های نظامی، ملکی و حقوق بشری نیز برای افغانستان بوده است.

خواست نهاد خبرنگاری نی از سازمان ناتو این است که تعهدات بیرون سازمانی از حق آزادی بیان و رسانه ها حمایت کند.

به گفته خلوتگر، شرایط طوری است که دولت افغانستان و نیروهای امنیتی متعهد باشند که حقوق بشر و به خصوص آزادی بیان را رعایت کنند تا کمک های ناتو را به دست آورند.

او گفت: “ما از سران ناتو می خواهیم که در نشست ولز به تعهدات بیرون سازمانی (حمایت از ازادی های حقوق بشری و آزادی بیان ) عمل کند

این در حالی است که بیشترین رقم اعمال خشونت علیه خبرنگاران از سوی نیروهای امنیتی صورت می گیرد.

پنج مورد خشونت علیه خبرنگاران در غزنی

رئیس اجرایی نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید که در حمله انفجاری صبح امروز در ولایت غزنی پنج مورد خشونت علیه خبرنگاران نیز رخ داده است.

در حمله انتحاری صبح امروز در نزدیکی ساختمان ریاست امنیت ملی ولایت غزنی ۴تن کشته شدند و بیش از ۶۰تن دیگر به شمول غیر نظامیان زخمی شدند.

در این رویداد ۵مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته که دو مورد زخمی و سه مورد خشونت فزیکی علیه خبرنگاران از سوی ماموران امنیت ملی این ولایت بوده است.

نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان ” نی ” اعمال خشونت علیه خبرنگاران در غزنی را محکوم کرده و از نهاد های مربوط خواهان پیگیری این قضیه است.

گراف خشونت علیه خبرنگاران در بخش های مختلف در سال ۲۰۱۴میلادی ۶۳.۲درصد افزایش داشته و قتل خبرنگاران صد درصد افزایش یافته است.

بحران روند انتخابات ریاست جمهوری و نا امنی های اخیر در کشور باعث افزایش موارد خشونت علیه خبرنگاران شده است.

خلوتگر می گوید که نهاد های قضایی افغانستان تا کنون هیچ گزارشی در مورد بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران منتشر نکرده است.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط