در آستانه افتتاح پروژه تاپی، وزیر خارجه ترکمنستان وارد هرات شد

رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان در دیدار با محمد آصف رحیمی والی هرات، روی تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور و هم‌چنان آماده‌گی‌ها به‌خاطرافتتاح پروژه تاپی بحث و گفتگو کرده‌اند.blank
والی هرات تعهد سپرده است که تمام امکانات لازم برای برگزاری مراسم افتتاح پروژه تاپی گرفته شده است. او ابراز امیدواری کرده است که با آغاز کار عملی پروژه تاپی، در راستای تامین امنیت در منطقه گام‌های عملی برداشته خواهد شد.
وزیر خارجه ترکمنستان گفت: « با افتتاح پروژه تاپی نه تنها که گاز ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند صادر می‌شود بلکه کار ساخت تاسیسات مورد نیاز لین انتقال برق و فیبرنوری نیز موازی با تاپی آغاز می‌شود».
وزیر خارجه ترکمنستان هم چنان از بهره برداری خط آهن سرحد آباد تا تورغندی نیز در آینده نزدیک در هرات خبر داده است.
در همین حال، تدابیر شدید امنیتی در مسیر انتقال پروژه تاپی از سوی نیروهای سرحدی در زون غرب کشور گرفته شده است.
گلبدین الکوزی، فرمانده لوای پنجم سرحدی در گفتگو با خبرگزاری افق، گفت که سه پوسته امنیتی در مسیر پروژه تاپی از نقطه صفری ترکمنستان در مسیر ولسوالی‌های کشک رباط سنگی و گلران ولایت هرات افراز شده است.
او تصریح کرد که این پوسته‌های جدید امنیتی با امکانات و تجهیزات پیشرفته نظامی مجهز هستند و توانایی مقابله با هر گونه تهدید امنیتی را دارند.
پروژه‌‍‌های تاپی، تاپ، فیبر نوری که از ترکمنستان تا پاکستان و هندوستان از طریق افغانستان امتداد پیدا می‌کند قرار است کارعملی آن، در آینده نزدیک با حضور رهبران این چهار کشور در ولایت هرات آغاز شود.

 

مطالب مرتبط