وضعیت امنیتی فراه شکننده است

در فصل سرما ولایت فراه، به کانون شورش‌گری طالبان در یک مقیاس کلان‌تر در زون غرب مبدل شده است. با آنکه بسیاری‌ها به شمول فرماندهان ارشد قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب کشور، به کاهش درگیری‌ها در فصل سرما دل بسته بودند، اما معادله جنگ در این فصل، پیچیده‌تر از سال‌های گذشته به نظر می‌رسد.

blankمقام‌های ارشد محلی فراه، از قدرت‌نمایی روزافزون طالبان، در نزدیکی‌های شهر فراه به شدت نگران و آشفته خاطر هستند. در تازه‌ترین مورد، محمدیونس رسولی، معاون والی فراه از تیرگی و شکنندگی‌ اوضاع امنیتی در این ولایت پرده برداشته است. او به به خبرگزاری افق گفت: «شهر فراه در آستانه سقوط به دست طالبان مسلح قرار دارد و باید کاری انجام شود».

هم اکنون مقام‌ها در قول اردوی ۲۰۷ ظفر در زون غرب، به عملیات هوایی ویژه بر مواضع طالبان در این ولایت آشوب‌زده در غرب کشور دل بسته‌اند. در تازه‌ترین اعلامیه‌ی این قول اردو، بر ضرورت تداوم این عملیات‌ها، برای برچیدن لانه‌های مخالفان مسلح تاکید شده است؛ هر چند بعید به نظر می‌رسد که این عملیات‌ها بدون پشتیبانی مناسب نیروهای زمینی، برای آماج قرار دادن گروه طالبان در ولایت فراه کارساز و موثر باشد.

مقام‌های طراز اول ولایت فراه، از بی‌پروایی حکومت در زمینه مهار حملات گسترده مخالفان مسلح در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند. معاون والی فراه گفت: «چندین بار وضعیت بد امنیتی فراه را با حکومت در میان گذاشته‌ایم، اما تاکنون کاری صورت نگرفته است».

گفته می‌شود که از دو ماه به این‌سو، دروازه‌های ورودی شهر فراه در محاصره طالبان مسلح قرار دارد. معاون والی و جمیله امینی، عضو شورای ولایتی این ولایت، این موضوع را تایید می‌کنند، اما نجیب‌الله نجیبی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب کشور، این ادعاها را رد می‌کند.

در مقطع کنونی قول اردوی ۲۰۷ ظفر به نتیجه بخش بودن عملیات هوایی چشم دوخته است. طی مدت دو ماه، ۲۳ عملیات هوایی بر مواضع طالبان در ولایت فراه انجام شده است. سخنگوی این قول اردو می‌گوید که در این مدت بیش از ۲۹۰ مخالف مسلح کشته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

در سال جاری، طالبان مسلح در فراه با دوربین‌های شب‌بین مجهز شده‌اند؛ موجودیت این سلاح‌‎ها، اما مقابله این گروه با نیروهای دولتی را آسان کرده است. در ماه میزان سال جاری، محمدناصر هدایت، فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر در صحبت با خبرگزاری افق، از موجودیت سلاح‌های پیشرفته روسی به دست طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

با این همه، وضعیت امنیتی فراه بیش از هر زمان دیگری در سال جاری از سوی مقام‌های محلی این ولایت بحرانی‌تر توصیف می‌شود، این مقام‌ها از حکومت مرکزی می‌خواهند که افزون بر تسریع عملیات هوایی، در راستای تامین امنیت و شکست مخالفان مسلح که به گفته‌ آن‌ها، هم اکنون آشوب برپا کرده‌اند، گام‌های موثری بردارد.

مطالب مرتبط