روسیه: از گفتگوی دولت افغانستان با طالبان میزبانی می‌کنیم

روسیه خواستار مذکراه مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان شده است وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است مسکو آماده است که میزبان این مذاکرات باشد.blank

خبرگزاری دولتی روسیه “ریا” به نقل از مقامات وزارت خارجه روسیه  گزارش داده است که مسکو آماده است در قبال مسائل افغانستان با واشنگتن همکاری کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: “ما پیشنهاد می‌کنیم که مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور باید در اسرع وقت و به صورت جدی آغاز شود. مسکو آماده ارائه یک طرح کاری برای مذاکرات مستقیم و فوری میان دو طرف است.”

 

زمیر کابلوف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و رئیس بخش منطقه آسیا در وزارت خارجه این کشور گفت که روسیه تماس هایش را با آیس ولز معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در زمینه همکاری ها در افغانستان ادامه خواهد داد.

روسیه در حالی  رسما نقش میزبانی میان دولت و طالبان را اعلام می‌کند که در افغانستان در مواردی از روسیه به عنوان حامی طالبان نیز یاد می‌شود هرچند سفارت روسیه بارها حمایت از طالبان را رد کرده است.

چندی پیش نیز ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وضعیت افغانستان را نگران کننده خوانده بود.

در بیانیه  وزارت خارجه روسیه آمده است: تجربه تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای با ثبات‌سازی و تقسیم قدرت در افغانستان “غیرموثر” خوانده شده و بر آغاز یک روند صلح بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تاکید شده است.

روسیه در حالی این طرح را پیشنهاد داده است که قرار است امروز ۵ شنبه شورای امنیت سازمان ملل در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو در مورد افغانستان نشست فوق العاده برگزار کند.

این نشست قرار است در ۱۹ ژانویه، زیر عنوان “شراکت منطقه‌ای در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان مدلی از استقلال، امنیت و توسعه” برگزار شود.

وزارت خارجه روسیه در حالی این طرح را پیشنهاد کرده است که چند روز قبل نمایندگان دولت و طالبان در ترکیه با هم دیدار کردند، دیداری که نه دولت افغانستان آنرا تایید کرد نه سخنگوی طالبان.

در همین حال وضعیت پیچیده امنیتی افغانستان جامعه جهانی را به این واداشته است تا در مورد حل بحران موجودر افغانستان دست بکار شوند.

در جریان هفته اعضای شورای امنیت سازمان  ملل نیز به کابل آمدند و با سران حکومت دیدار کردند.

محور اصلی دیدار و گفتگو میان اعضای شورای امنیت و دولت افغانستان مبارزه با تروریزم و صلح ثابت  و عدم همکاری اسلاکم آباد در امر حمایت از تروریزم خوانده شده است.

 

 

 

مطالب مرتبط