اشرف غنی: در وزارت تحصیلات عالی اصلاحات بوجود آید

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می گوید که وزارت معارف در حال تغییرات اساسی است و وزارت تحصیلات عالی که مرکز فکری افغانستان است، باید به گونۀ اساسی اصلاح و تغییر یابد.

blankوی شام گذشته در دیدار با رهبری وزارت تحصیلات عالی گفته است که با آغاز پروژۀ تاپی، موقعیت خود را به سرمایه مبدل می‌کنیم و شما سرمایۀ بشری را تغییر اساسی می‌دهید.

وی افزود که به هدف مدیریت جنگ و بقای افغانستان نتوانستیم وقت بیشتر در سه سال گذشته را به معارف و تحصیلات عالی اختصاص دهیم.

به گفته غنی، انقلاب چهارم صنعتی در حال عملی شدن است و هر چیز دیجیتالی می‌شود و ضرور است که آن را جدی بگیریم. وی افزود که برای حرکت به سوی انقلاب چهارم صنعتی، باید خود را عیار بسازیم.

رییس جمهور غنی گفته است که آسیا در حال تبدیل شدن به براعظم اقتصادی است، راه ابریشم به راه های ابریشم تبدیل می‌شود و تحول آسیا را باید درک کنیم. وی افزوده که این گونه تحول، فرصت‌ها و خطراتی را به همراه دارد، افراطیت و شبکه های تروریستی، خطرات آن هستند.

وی افزوده که افغانستان منابع فراوان دارد، معادن، آب، زمین، کوه و دریاهای ما به تحول بشری مرتبط هستند و شما باید متشبثین فکری جدید را ایجاد کنید.

به گفته غنی، تکنالوژی را به عنوان وسیله نه، بلکه بحیث سیستم در نظر گیرید، سیستم سابقه پاسخگوی نیازمندی‌های ما نیست، در حال حاضر، دانش به سرعت در حرکت است که حافظه جوابگوی آن نیست.

همچنان محمد همایون قیومی، مشاور ارشد رئیس جمهور در نشست دیشب در رابطه به اهمیت برنامۀ حمایت از پوهنتون‌ها و انکشاف نیروی بشری (EDEX) معلومات داده است.

به گفته او، با تطبیق این برنامۀ در نظام تحصیلات عالی، تغییرات مثبت رونما خواهد شد و از این طریق استادان و محصلین می‌توانند به بیش از ۱۶۰۰ رشته در پوهنتون‌های مختلف جهان و بیشتر از ۱۲ زبان دسترسی پیدا کنند.

همچنان نجیب الله خواجه‌عمری، وزیر تحصیلات عالی گفته است که ورکشاپ ایدکس برای مدت پنج روز و با اشتراک ۶۰ استاد از ۹ پوهنتون بزرگ افغانستان برگزار شد.

وی در ادامه گفته است که نصاب تحصیلی و اسناد تقنینی وزارت تحصیلات عالی، مرور می‌شود و گام‌های مقدماتی در این خصوص برداشته شده تا محصلین فارغ شده را مطابق بازار کار، عیار کند.

مطالب مرتبط