دولت افغانستان به‌جای ایران قطعه سوم راه آهن هرات – خواف را تکمیل می‌کند

رییس شورای ولایتی هرات می‌گوید که دولت افغانستان آمادگی تکمیل قطعه سوم خط آهن هرات – خواف را دارد.

blankکامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات به خبرگزاری افق گفت: «اگر دولت ایران قطعه سوم راه آهن هرات – خواف را تکمیل نکند، رییس‌جمهور پذیرفته که هشت میلیون دالر برای تکمیل این پروژه هزینه کند».

این درحالی است که هفته گذشته حبیب الله تیموری، رییس فواید عامه ولایت هرات در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، دولت ایران را متهم کرد که به تعهداتش در راستای پایان کار قطعه سوم خط آهن هرات- خواف عمل نکرده و در این زمینه سهل انگاری کرده است.

خط راه‌آهن هرات – خواف، به طول ۱۹۱ کیلومتر در چهار قطعه است که ایران ملزم به ساخت سه قطعه به طول ۱۱۴ کیلومتر آن شده است.

بربنیاد تفاهم‌نامه میان دو کشور، ایران مکلف است که ۶۰ کیلومتر خط آهن را در داخل ولایت هرات بسازد که تاکنون ۳۰ کیلومتر آن را ساخته است.

دولت سروی ریل‌گذاری ۳۰ کیلومتر خط آهن تا منطقه «روزنگ» ولسوالی غوریان هرات را انجام داده، اما تاکنون اقدامی از سوی دولت ایران برای ریل‌گذاری این مسافت صورت نگرفته است.

نزدیک به ده سال می‌شود که کار روی ساخت خط آهن هرات – خواف جریان دارد. این در حالی است که دولت ایران در آغاز تعهد سپرده بود که این خط راه آهن را به مدت دو سال تکمیل خواهد کرد.

مطالب مرتبط