شهروندان مزار: هر نوع حرکتی که آرامش مردم را برهم بزند نمی‌پذیریم!

شماری از شهروندان مزارشریف می‌گویند که هرگونه حرکتی که آرامش مردم را برهم بزند نمی‌پذیرند و خواستار حل تنش‌های انتخاباتی از طریق مذاکرات و گفت‌گوهای سیاسی میان نامزدان ریاست جمهوری هستند.

شهر مزارشریف که در این اواخر شاهد چندین حمله انتحاری و انفجار ماین‌های کنارجاده‌یی بوده است؛ مردم این شهر از بابت این روی‌دادها نگران‌اند و خواهان یک فضای امن و آرام می‌باشند.

محمد کریم یکی شهروندانی است که قصابی می‌کند و به‌گفته خوداش همه روزه با ده‌ها تن از شهروندان مزار سروکار دارد و همه کسانی‌که با وی صحبت می‌کنند، از وضعیت موجود نگرانی دارند و خواهان یک فضای آرام و امنیت سرتاسری هستند.

این مرد بیش از سی سال است که پیشه‌اش قصابی است و بیش از پنجا سال عمر دارد.

او می‌گوید: «در این عمرخود، بسیار دردهارا دیده‌ام در جریان جنگ‌های داخلی دو بار خانه‌ام «چور» شد. برادرانم شهید شدند، در دوران سیاه رژیم طالبان قعطی‌های فراوانی را متحمل شدیم و چندین‌بار بی‌خانمان شدیم».

اکنون محمد کریم در مندوی شهرمزارشریف قصابی دارد و روزانه دو الی سه گوسفند را می‌کُشد و گوشت‌اش را به‌فروش می‌رساند و از همین راه نیازهای فامیل هشت‌نفره‌ای خود را تامین می‌کند.

رامین جوانی‌ست که برای خریدار در شهر آمده است؛ او دانشجوی دانشکده ادبیاتِ دانشگاه بلخ است.

رامین در رابطه به وضعیت موجود سیاسی این گونه ابراز نظر می‌کند: «وضعیت سیاسی بسیار حساس است و احتمال هر نوع هرج و مرج می‌رود. ممکن اگر نتیجه تفتیش آرا در همین حال اعلام شود، هر نوع حرکتی خیابانی به خشونت‌ کشانیده خواهد شد و پیامد آن برای مردم خیلی زننده و قابل نگرانی خواهد بود».

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که تنش‌های انتخاباتی به اوج خود رسیده است و عطا محمد نور، استاندار بلخ و یکی از اعضای برجسته تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی از تمامی هواداران‌اش خواسته است که برای حرکت‌های سبز و نارنجی آماده باشند.

در همین حال تیم انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی، در یک کنفرانس خبری گفته است که «چه ضمانتی وجود دارد که این حرکت‌های سبز و نارنجی به حرکت‌های سرخ و سیاه مبدل نشود!؟»

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط