افزایش ترورها در هرات؛ پنج مورد قتل در یک هفته

موج ترورها یک بار دیگر در میان باشندگان ولایت هرات وحشت ایجاد کرده است. بر بنیاد آمار رسمی طی یک هفته، در این ولایت پنج تن کشته شدند.

blankدر تازه ترین مورد ترورها، روز شنبه ۲۳ جدی، مردان تفنگدار غیر مسئول، یک‌تن از نگهبانان یک تالار عروسی را به رگبار گلوله بستند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به خبرگزاری افق، گفت که مهاجمان افزون بر گلوله‌باری بر این نگهبان، جنگ افزارش‌ را نیز با خود برده‌اند.

این رویداد در منطقه فرقه پیشین هرات رخ داده است. منطقه وقوع این رویداد با پوسته‌های امنیتی فاصله‌ی چندانی ندارد. سه شنبه، ۱۹ جدی یک منتفد قومی در ولسوالی گلران و یک باشنده هرات در ولسوالی انجیل، با فیر گلوله افراد تفنگداران غیر مسئول به قتل رسیدند.

دو روز پیش از این رویداد، دو تن در منطقه شیدایی ترور شدند. شیدایی مکانی برای اسکان بیجاشدگان داخلی شمرده می‌شود. چندین بار نظامیان و غیرنظامیان در این منطقه ترور شده‌اند. حدوداً پنج ماه پیش نیز غلام دستگیر همایون، مدیر پیشین ترافیک هرات، در این منطقه از سوی مردان تفنگدار به قتل رسید.

به دنبال ترور پنج تن از ساکنان هرات در یک هفته، یک بار دیگر دلهره و هراس در بین هراتیان بیشتر کرده است. این ساکنان از عملکرد نهادهای امنیتی در راستای پیش‌گیری نکردن از ترورها در این ولایت سخت انتقاد می‌کنند.

این ساکنان در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، از نهادهای امنیتی می‌خواهند که با اتخاذ تدابیر جدی و افزایش ایست‌های بازرسی، از ترورها در این ولایت جلوگیری کند.

اما مسئولان محلی هرات گفته اند، ترورهای اخیر به طغیان مخالفان مسلح بر می‌گردد که پس از راه‌اندازی عملیات پاکسازی در ولسوالی‌های شمالی این ولایت متقبل تلفات شده‌اند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به خبرگزاری افق، گفت که مخالفان مسلح در واکنش به راه‌اندازی شدن این عملیات، دست به ترور افراد در این ولایت می‌زنند.

به باور او، موج ترورها با تلاش‌های نیروهای امنیتی کاسته خواهد شد و امنیت یک بار دیگر به این شهر بازخواهد گشت. هم اکنون نیروهای امنیتی به تناسب نفوس تقریبی سه میلیونی ولایت هرات کمتر گفته می‌شود.

بارها نمایندگان هرات در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی به اضافه فعالان مدنی، از کمبود تشکیلات پلیس در این ولایت ابراز نگرانی کرده‌اند، اما تاکنون وزارت داخله هنوز در زمینه اقدامی نکرده است.

کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات به خبرگزاری افق گفت: «ما مقصر اصلی در تمام ترورها را بی‌مدیریتی فرماندهی پلیس هرات می‌دانیم».

اوج گیری ترورها در یک هفته گذشته با انتقاد شدید شماری از فعالان مدنی هرات نیز مواجه شده است. جواد عمید، فعال مدنی در صحبت با خبرگزاری افق، بی‌برنامه‌گی نیروهای امنیتی در راستای مبارزه با هراس‌افگنان را از عوامل افزایش ترورها در این ولایت می‌داند.

با این همه، بر بنیاد آمار شفاخانه مرکزی هرات، در جریان یک ماه، بر اثر فیر گلوله ۷ نفر کشته و ۳۳ تن دیگر زخمی شده‌اند که شش مورد قتل توسط مرمی در جریان یک هفته گذشته در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط