پاکستان در انحصار جنرال های ارتش

تازه ترین گزارش ها از پاکستان نشان می دهد که درگیری میان مخالفان حکومت و پولیس در جاده های اسلام آباد از سر گرفته شده است.

مقام های پاکستانی می گویند که دیروز، پس از اشغال مرکز یک تلویزیون دولتی، اردو و محکمه عالی بر تلاش هایشان برای حل این بحران افزوده اند.
تلویزیون پاکستان دیروز و شب گذشته طی پخش زنده، تصاویری را نشان داد که در آن مردان چوب به دست در جاده می دوند و برخی از آن ها برای کاهش تأثیر گاز اشک آور دستمال های کتانی را به صورتشان فشار می دهند.
به گزارش خبر گزاری افق ،راحیل شریف، لوی درستیزپاکستان با نواز شریف، نخست وزیر این کشور جلسه اضطراری تشکیل داده و بر حل بجران از مجراهای گفتگو تاکید کرده است .Pakistan's Army Chief General Kayani speaks to the media in Skardu, northen Pakistan after visiting the site of an avalanche in Gayari camp near the Siachen glacier
در کشوری که در طول تقریبا نیمی از تأریخش توسط جنرال ها رهبری می شود، اردو نفوذ گسترده ای در صحنه سیاست دارد. حتی کارشناسان امور به این باورند که در عقب سناریوی عمران خان نقش پای ارتش دیده می شود .
فرماندهان اردوی پاکستان در یک جلسه اضطراری در طول یکشنبه شب، خواهان حل این بحران از طریق گفتگو و «بدون اتلاف وقت بیشتر» شدند.
محکمه عالی پاکستان روز دوشنبه از اعتراض کنندگان خواست که برای بیرون رفت از این بحران یک راه حل در چارچوب قانون اساسی پیدا کنند.
این بحران سیاسی زمانی آغاز شد که خان و قادری به تاریخ چهاردهم اگست راهپیمایی های جداگانه به راه انداخته و خواهان کناره گیری نواز شریف شدند. این راهپیمایی ها از شرق لاهور شروع شده و به داخل اسلام آباد، پایتخت این کشور ادامه یافت.
خان می گوید که انتخابات سرتاسری سال گذشته که حزب مسلم لیگ نواز شریف در آن برنده شد، دست کاری و تحریف شده است. طاهر القادری خواهان انجام اصلاحات سیستم انتخاباتی پاکستان در آستانه برگزاری انتخابات جدید می باشد.
پس از این که رهبران مخالفان حکومت از حامیانشان خواستند که به محل کار نواز شریف راهپیمایی کنند، اعتراض های صلح آمیز پس از گذشت دو هفته به خشونت گرایید. این جا اعتراض کنندگان با نیروی پولیس درگیر شدند.
به گفته مسوولان شفاخانه ها، در درگیری های شنبه شب دست کم سه تن کشته و بیش از 500 تن به شمول ماموران پولیس زخمی شدند.
خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان گفت که روز دوشنبه درگیری های جدید هنگامی آغاز شد که هزاران اعتراض کننده مسلح به سنگ و چوب دوباره به سوی محل کار شریف به راه افتادند.
حکومت برای پایان دادن به ناآرامی ها بیش از 40 هزار پولیس و سرباز به کار گماشته است.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط