بیش از ۱۰ تُن زعفران امسال در هرات برداشت شد

مسئولان در اداره زراعت هرات می‌گویند که در سال جاری، بیش از ۱۰ تُن زعفران از زمین‌‎های این ولایت برداشت شده است.

blank
این در حالی است که سال گذشته، بیش از ۶ تن زعفران از زمین‌های این ولایت برداشت شده بود.
بشیراحمدی، مدیر عمومی ترویج اداره زراعت هرات در گفتگو با خبرگزاری افق، گفت که در سال جاری بیش از ۵ هزار هکتار زمین تحت کشت گیاه زعفران قرار گرفته است.
با وجودیکه که تولیدات زعفران هرات نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی یافته است، اما ورود زعفران بی کیفیت خارجی از کشور ایران، بهای این گیاه را تا مرز ۴۰ درصد کاهش داده است.
محمد آصف رحیمی، والی هرات در صحبت با خبرگزاری افق، بر ضرورت جلوگیری از ورود زعفران‌های خارجی به داخل این ولایت تاکید کرده است.
به باور او، به دلیل این که کشورهای چین و هند از زعفران افغانستان تعرفه گمرکی نمی‌گیرند، کشورهای خارجی تمایل دارند که زعفران‌های شان را با نام افغانستان به این دو کشور صادر کنند.
در همین حال، لابراتوار تشخیص امراض و آفات زعفران، در ولایت هرات به ارزش ۵۰ هزار دالر آمریکایی امروز به بهره برداری رسید.
به باور والی هرات، استفاده از امکانات این لابراتور، زعفران کاران هرات را کمک خواهد کرد که امراض و آفات زعفران را در هنگام کشت و برداشت این گیاه تشخیص کنند.
پیشتر لابراتور تشخیص کیفیت زعفران به ارزش ۱۳ میلیون افغانی در ولایت هرات به بهره‌برداری رسید تا از این طریق، کیفیت زعفران این ولایت به گونه دقیق سنجش شود.
در همین حال، زعفران کاران از ساخت لابراتور تشخیص امراض و آفات زعفران در ولایت هرات ابراز خرسندی می‌کنند.
هرات بزرگترین تولید کننده زعفران افغانستان است و آنگونه که عبدالصبور رحمانی، رییس اداره زراعت این ولایت به خبرگزاری افق، گفت ۹۰ درصد زعفران کشور از این ولایت برداشت می‌شود.
با کیفیت‌ترین زعفران کشور در ولسوالی غوریان در نزدیکی مرز ایران تولید می‌شود، اما کشت این گیاه در ولسوالی‌های دیگر ولایت هرات نیز در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.blank

بر بنیاد گزارش‌ها، در سال گذشته افغانستان، پس از کشورهای ایران، هند و یونان، چهارمین صادر کننده زعفران در جهان لقب گرفت.

مطالب مرتبط