سفارت قزاقستان در کابل: از پروسه صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم

یک دانشجوی افغان در قزاقستان از رئیس جمهور این کشور خواسته است تا در پروسه صلح افغانستان نقش ایفا کند.

blank

ویدئوی که از آدرس فیسبوک دانشجوی افغانستانی بنام صابر رسولی، نشر شده است از وضعیت شکننده در افغانستان صبحت شده است.

این جوان از کشورهای قدرت‌مند جهان خواسته است، تا به جنگ افغانستان نقطه پایان بگذارند، این جوان مشخصا از رئیس جمهور امریکا و سلطان نظربایوف رئیس جمهور قزاقستان خواسته است مبنی بر تامین صلح در افغانستان نقش موثرتری را ایفا کنند.

دانشجوی افغان که از ایفای نقش موفق‌آمیز قزاقستان در پروسه صلح سوریه به خوبی یاد کرده است، از سران این کشور خواسته است تا در امر پایان جنگ در افغانستان نیز نقش مثبت و ارزنده بازی کنند.

آستانه که چندی قبل میزبان مذاکرات صلح سوریه بود به باور خیلی از کارشناسان قزاقستان توانایی کشانیدن طرف‌های درگیر در افغانستان را دارد تا باب گفتگوهای صلح در این کشور توسط قزاقستان گشوده شود.

صابر رسولی از رئیس جمهور قزاقستان خواسته است تا در جلسات شورای امنیت سازمان ملل بحث ایجاد گفتمان صلح و پایان جنگ در افغانستان را مطرح کند.

قزاقستان در اول ماه جاری میلادی ریاست جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عهده گرفت.

در همین حال، سفارت قزاقستان در کابل از درایت این دانشجوی افغان به نیکی یاد کرده است و از طرح ارائه شده استقبال کرده است.

یک دیپلمات سفارت قزاقستان در گفتگو با خبرگزاری افق می‌گوید، صلح در افغانستان به معنی ثبات دایمی در منطقه خواهد بود.

به گفته این دیپلمات قزاقستان، کشورش از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند و با توجه به جایگاه این کشور در سازمان ملل، تلاش خواهد کرد تا از مجرای رایزنی‌های موثر با دیگر کشورها در پروسه صلح این کشور سهم بیشتر بگیرد.

این درحالی است که از حضور قدرت‌های خارجی در افغانستان بیش از یک‌ونیم دهه می‌گذرد، اما بحران امنیتی در این کشور همچنان پابرجاست.

اکنون نه تنها جنگ با طالبان در افغانستان پایان نیافته است، بلکه در یک سال اخیر گروه تروریستی داعش نیز در حملات بمب‌گذاری و انتحاری، فضای تشنج و جنگ در کشور را تشدید کرده‌اند.

 

مطالب مرتبط