گورف: پروژه تاپی به تامین صلح در منطقه کمک می‌کند

سرکنسول هند مقیم ولایت هرات، ابراز امیدواری کرده است که راه‌اندازی پروژه تاپی به تامین صلح و ثبات درمنطقه کمک خواهد کرد.

blank
کمار گورف، سرکنسول هند در هرات

کمار گورف، در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری افق، از تلاش‌های دولتی هند در زمینه راه‌اندازی پروژه‌های زیر بنایی و انکشافی در زون غرب اطمینان داده است.
قرار است که به‌زودی کار عملی پروژه تاپی در داخل قلمرو افغانستان با حضور مقام‌های بلند پایه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در ولایت هرات آغاز شود.
دولت افغانستان آمادگی‌های لازم برای افتتاح این پروژه زیربنایی که به باور بسیاری‌ها، بستر را برای گسترش همگرایی منطقه‌ی در جغرافیایی پرتنش در این منطقه فراهم خواهد ساخت.
پروژه تاپی، یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی در کشور به شمار می‌رود که با عملی شدن آن، گاز ترکمنستان، از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می‌یابد. قرار است تا یک ماه دیگر دیگر کار عملی پروژه تاپی در کشور از ولایت هرات آغاز شود.
پیش بینی می‌شود که این پروژه ۱۰ میلیارد دالری تا سال ۲۰۱۹ به بهره برداری برسد؛ پروژه‌ی که افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز به کشورهای پاکستان و هند، سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.
لوله گاز تاپی ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را دارد. این لوله حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان، از مسیر ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به هند می‌رسد.
در یک و نیم دهه گذشته، هند با راه‌اندازی پروژه‌های زیر بنایی و انکشافی به ارزش ۳ میلیارد دالر توانسته ‌است که با مردمان افغانستان پیوند نزدیک برقرار کند.
ساخت بند سلما و ساختمان پارلمان کشور، از جمله بزرگترین پروژه‌های زیربنایی هند در افغانستان شمرده می‌شود. در کنار این‌ها، بندر چابهار فرصت گریز از محاصره‌ی اقتصادی افغانستان، توسط پاکستان را فراهم ساخته است.
کمار گورف، سرکنسول هند مقیم هرات در گفتگو با خبرگزاری افق، تاکید کرد که بازرگانان افغان و هند با بهره گیری از بندر چابهار و دهلیز هوایی، روابط بازرگانی‌شان را افزایش دهند.
قبل از بهره‌برداری از بندر چابهار، مقام‌های پاکستانی موانع جدی سد راه انتقال محموله‌های کشاورزی افغانستان به کشور هند ایجاد می‌کردند، اما حالا افغانستان با بهره‌گیری از این بندر، محاصره اقتصادی پاکستان را دور زده است.
در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی، پاکستان به محموله‌های گندم کمکی هند به افغانستان، از طریق این کشور اجازه ورود به کشور را نداد. اما حالا، هند با بهره گیری از بندر چابهار بیش از ۵۰ درصد از محموله‌ی گندمی ۱٫۱ میلیون تنی کمکی‌اش به افغانستان را ارسال کرده است.
با این همه، کار ساخت مکتب‌، درمانگاه و پل و پلچک در زون غرب کشور به ارزش ۱۲٫۵ میلیون دالر در جریان هست. بودجه این پروژه‌ها توسط دولت هند پرداخت می‌شود.

مطالب مرتبط