توقف ۱۱ تانکر مواد نفتی نیروهای ناتو به دلیل مشکلات گمرکی در هرات

رییس شورای ولایتی هرات مدعی‌ است که مواد نفتی معافیتی که به نیروهای حمایت قاطع و نیروهای افغان اختصاص یافته است در هرات خالی می‌شود و حتی در بازارهای این ولایت به فروش می‌رسد.blank

حکومت افغانستان، از مواد نفتی که برای سوخت  وسایط نیروهای افغان و خارجی اختصاص یافته، محصول گمرکی نمی‌گیرد. هم اکنون ۱۱ موتر حامل موادنفتی به دلیل نگرانی از معافیت گمرکی در هرات متوقف شده است.

کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات در گفتگو با خبرگزاری افق، به آمار بلند محموله‌های مواد نفتی اشاره می‌کند که بدون پرداخت محصول گمرکی به‌نام مواد سوختی نیروهای افغان و خارجی به هرات وارد می‌شود، اما در بازار هرات تخلیه می‌شود.

در این میان، مسئولان در اتحادیه واردکنندگان مواد نفتی هرات، از فرار محصول گمرکی موترهای مواد نفتی ابراز نگرانی می‌کنند.

نوید احمد وفا، رییس این اتحادیه در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که ورود مواد نفتی به‌نام نیروهای افغان و خارجی و فروش آن در بازار هرات، باعث رقابت نا سالم و فرار سرمایه از کشور خواهد شد؛ چرا که به باور او،  این گونه مواد نفتی با قیمت پایین در بازار به فروش می‌رسد.

رییس شورای ولایتی هرات مدعی است که بارها این موضوع را به شورای امنیت و دادستانی جرایم سنگین در میان گذاشته، اما بر اساس فشار برخی از حلقات، تاکنون در راستای جلوگیری از این روند از سویی مقام‌های مرکزی  کاری صورت نگرفته است.

در همین حال، محی‌‎الدین نوری، معاون مالی و اداری مقام ولایت هرات به خبرگزاری افق، گفت که هیاتی برای بررسی این موضوع گماشته خواهد شد که چگونگی خالی کردن محموله‌های مواد نفتی در بازار این ولایت را مورد بررسی قرار دهد.blank

از سویی هم، نگرانی‌های وجود دارد که مواد سوختی نیروهای امنیتی و خارجی، از سوی اداره نورم و استندرد مورد ارزیابی قرار داده نمی‌شود. بیم آن می‌رود د که محموله‌های مواد نفتی بی‌کیفیت و کم کیفیت نیز از این طریق  وارد بازارهای کشور شود.

مطالب مرتبط