کاهش بی‌سابقه اعتماد شهروندان کشورهای توسعه یافته به نهادهای حکومتی

اعتماد عمومی به نهادهای سیاسی در جوامع توسعه یافته از جمله در اروپا کاهش چشمگیری یافته است. این نتیجه تحقیقات یکی از بزرگترین موسسات مطالعات علوم انسانی جهان «گروه اوراسیا» است. به گفته این گروه، افزایش بی اعتمادی مشروعیت نهادهای دموکراتیک اروپایی را کاهش می دهد.

blank

گروه اوراسیا که شبکه ای منحصر به فرد از تحلیلگران و صاحبنظران را گردهم آورده است می‌گوید عدم اعتماد به نهادهای حکومتی برای نظم جهانی خطر ساز است و می توان در انتظار یک «بحران بزرگ و غیرمنتظره» بود. به گفته این گروه دموکراسی های لیبرال دارای مشروعیت کمتری نسبت به هر زمان دیگری بعد از جنگ جهانی دوم هستند و اکثر مشکلات ساختاری آنها قابل حل نیست.

به گفته این گروه اعتماد عمومی نسبت به رسانه ها بسیار کمتر از سابق شده است. از نظر این گروه تبلور این بی اعتمادی به طور خاص در انتخاب دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهوری آمریکا مشهود بود. در سراسر جهان رای های اعتراضی در انتخابات رو به افزایش گذاشته است. به این معنی که رای دهندگان تنها بدلیل مخالفت با نامزدهای مشهور و شناخته شده ساختار سیاسی به هر نامزد دیگری که در مقابل او قراربگیرد، رای می دهند.

این تحقیقات در حالی انجام شده است که محبوبیت دونالد ترامپ رئیس امریکا نسبت به آغاز ریاست جمهوری وی به شدت افت کرده است و او با ریزش سرسام‌آور حامیان خود مواجه است.

درصد شرکت شهروندان اروپایی در انتخابات بطور محسوسی کاهش یافته است و بسیاری از شهروندان اروپایی در سالهای گذشته از شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سر باز زده اند و این هم به‌نوعی نشان دهنده عدم اعتماد عمومی به سیاستمداران و بازیگردانان صحنه قدرت است.

این در حالیست که نه تنها در کشورهای توسعه یافته این بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمان شان کاهش یافته است که در کشورهای عقب مانده و در حال توسعه نیز این بی اعتمادی رو به افزیش است.

مطالب مرتبط