خوشبینی زنان بلخ از کار کردن در ادارات دولتی و غیر دولتی

مسوولان در ریاست امور زنان ولایت بلخ می‌گویند که خانم‌ها دانش مسلکی ب‌خاطر رقابت پوست‌های دولتی را پیدا کرده‌اند.

به گفته این مسوولان جذب خانم‌ها در پوست‌های دولتی و غیر دولتی برای آن‌ها قناعت بخش بوده و آن‌ها توانسته‌اند برنامه‌های مختلف مسلکی مثل آموزش قوانین، لیسان و کمپیوتر را برای آن‌ها فراهم 2بسازند.

رابعه مرادی سرپرست ریاست امور زنان ولایت بلخ به بیان اینکه حضور خانم‌ها در دوایر دولتی برای وی قناعت بخش است می‌گوید که زنان دانش مسلکی را مثل آقایان دارند.

وی به خبرنگار «افق» گفت: «حضور خانم‌ها برای من بسیار قناعت بخش است، بخاطریکه امروز خانم‌ها همان آموزش‌های مسلکی را فرا گرفتند و امروز می‌توانند در امتحان‌های رقابتی اشتراک کنند و دوشا دوش برادران خود آن‌ها برنده شوند در هر پوست که در ادارات دولتی است».

وی اضافه می‌کند که با افزایش دانش مسلکی خانم‌ها، حال 30 درصد کارمندان دوایر دولتی را زنان شکل می‌دهند، وی افزود: «خوش بختانه در این اواخر وقتیکه قانون کار ملی برای زنان افغانستان پاس شد، ما نظارتی داشتیم در جریان ام‌سال که خوشبختانه مه گفته می‌توانم، حضور خانم‌ها در ادارات دولتی تقریبا 30 فیصد است، که این رقم خیلی بالا است که ما در سال‌های گذشته این رقم را نداشتیم».

به گفته خانم مرادی دایر کردن برنامه‌های آموزشی با کمک مالی جامعه جهانی نقش اساسی در رشد استعدادهای زنان و پیدا شدن زمینه کار برای آنها شده است. خانم مرادی می‌افزاید که ریاست امور زنان ولایت بلخ همواره در تلاش این است که فیصدی جذب زنان در دوایر دولتی و غیر دولتی افزایش پیدا کند.

در همین حال صابره ایوبی یک تن از زنان شاغل در بلخ با خوشی از جذب زنان در دوایر مختلف می‌گوید که باید توجه جدی در جذب خانم‌ها در دوایر دولتی گردد. وی افزود: «ما شاهد این هستیم که زنان بیشتر در ادارت دولتی مصروف کار هستند، باز هم از دولت تقاضای جدی ما این است که در این راستا توجه جدی کند تا بیشتر زنان جذب شود».

بعد از سقوط رژیم طالبان در هیچ اداره دولتی زن مصروف کار نبود اما بعد از ظرفیت سازی خانم‌ها و حمایت از حقوق خانم‌ها حال هیچ اداره دولتی و غیر دولتی وجود ندارد که در آن زن مصروف کار نباشد.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط