فساد در بندر اسلام قلعه هرات مانع فعال‌سازی سیستم دیجیتالی شده است

شماری از اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند که اسکنرهای (سیستم دیجیتالی) بندر اسلام قلعه ولایت هرات، به دلیل موجودیت فساد گسترده از یک سال بدین‌سو فعال نشده است.

blankکامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری افق، از غیر فعال بودن اسکنرهای بندر اسلام قلعه سخت انتقاد کرده است.

آقای علیزایی گفت که مسئولان گمرک به گونه‌ی عمدی اقدام به تخریب این اسکنرها کرده‌اند، تا از این دریچه زمینه فساد را در یک مقیاس کلان‌تر در این گمرک فراهم سازند.

بندر اسلام قلعه از اهمیت بالای اقتصادی در ولایت هرات برخوردار است. حجم گسترده‌ی دادوستد بازرگانی میان افغانستان و ایران، از طریق این بندر انجام می‌شود.

همواره گزارش‌هایی از حیف‌ومیل گسترده عواید در بندر اسلام قلعه ولایت هرات، به دلیل غیر فعال بودن اسکنرها به نشر رسیده است.

فساد گسترده در گمرک‌های ولایت هرات، همواره هم و غم بازرگانان در این ولایت را تشکیل داده است. بشیر احمد همکار، یکی از بازرگانان در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، از فساد گسترده در این گمرک سخن زده‌است.

به‌تازگی‌ها دو کارمند گمرک اسلام قلعه ولایت هرات به دلیل حیف ومیل بیش از یک میلیون افغانی عواید این گمرک، توسط کارمندان امنیت ملی بازداشت شده‌اند.

هرچند به اعتقاد بازرگانان هرات، بازداشت این دو کارمند یک قسمت کوچکی از فساد در این گمرک را نشان می‌دهد، اما حل معمای فساد در هم تنیده و متداول در گمرکات، زمان و نیروی کافی می‌طلبد و به این زودی‌ها به نظر نمی‌رسد که برای حل این مشکل به گونه بنیادی اقدامی صورت گیرد.

پیشتر محمد انور رحمانی، رییس گمرک هرات در یک نشست خبری، ابراز امیدواری کرده بود که فعال سازی دوباره اسکنرها در این گمرک، از حجم گسترده‌ی فساد مالی در این گمرک پیشگیری کند.

با آن‌هم، مسئولان در اداره گمرک هرات نوید از فعال سازی دوباره این اسکنرها می‌دهند، اما مشخص نکردن بازه زمانی اراده‌ی این مسئولان را در اذهان عمومی با پرسش جدی مواجه می‌کند.

جان آقا بسمل، آمر صادرات و واردات گمرک هرات گفت: «ما بحث خراب بودن اسکنرها را با اداره گمرک‌ها در جریان گذاشته‌ایم و منتظر پاسخ آن‌‍‌ها هستیم».

اداره محلی هرات نیز بر ضرورت فعال سازی مجدد اسکنرهای بندر اسلام قلعه تاکید می‌کند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به خبرگزاری افق، گفت: «مقام‌ها در وزارت مالیه به ما اطمینان داده‌اند که این اسکنرها به زودی فعال شود».

پیشتر محمد اشرف غنی، رییس‌ جمهور کشور در سفرش به ولایت هرات نیز وجود فساد گسترده مالی و اداری در بنادر کشور به ویژه گمرک‌های هرات را تایید کرده بود.

او تاکید کرد که به‌خاطر ایجاد شفافیت در سیستم گمرکات، تا مدتی از نزدیک کار این گمرکات را مورد نظارت قرار خواهد داد، اما تاکنون در این زمینه اقدامات عملی صورت نگرفته است.

مطالب مرتبط