عربستان نیروگاه اتمی می‌سازد

یکی از مقام های سابق عربستان به تازگی اعلام کرده که غنی سازی اورانیوم حق این کشور است و باید همچون ایران از این توانایی برخوردار باشد.

blank

به گزارش افق، هفته نامه آمریکایی «نیوز ویک» در گزارشی تحت عنوان «هسته ای شدن عربستان برای مقابله با تهدید های ایران» نوشت: در حالی که تنش بین عربستان سعودی و ایران، رقیب منطقه ای این کشور شدت یافته، عربستان اعلام کرده که حق خود را در غنی سازی اورانیوم که ممکن است در ساخت سلاح های اتمی استفاده شود، محفوظ می داند.

بر اساس این گزارش، «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی و سفیر عربستان در آمریکا در گفت و گو با خبرگزاری «رویترز» گفته است که این کشور از حق خود در استفاده مسالمت آمیز از برنامه هسته ای دست نمی کشد.

ترکی الفیصل گفت که غنی سازی اورانیوم حق مسلم عربستان بوده و می تواند همچون ایران برای مقاصد صلح آمیز غنی سازی داشته باشد .

نیوز ویک در ادامه نوشت: ریاض در هفته های پیش رو قصد دارد با آمریکا گفت وگوهایی را بابت همکاری در زمینه هسته ای برگزار کند و به شرکت های امریکایی اجازه دهد تا در مناقصه  برای عقد قرارداد چند میلیارد دالری در ساخت دو نیروگاه هسته ای شرکت نمایند.

عربستان سعودی گفته که نیروگاه های هسته ای را تنها با اهداف صلح آمیز و غیرنظامی می خواهد اما وضعیت این کشور در مورد این که آیا اورانیوم را برای تولید سوخت هسته ای غنی سازی می کند یا خیر، نامشخص است.

توافقنامه های قبلی آمریکا، غنی سازی و باز فرآوری اورانیوم را در عربستان ممنوع کرده اند و بر همین اساس مذاکرات برای استفاده از فناوری آمریکایی در این کشور در ساخت پروژه های هسته ای در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز به شکست انجامید.

بلومبرگ در گزارش خود نوشت: بر اساس گزارش انجمن هسته ای جهانی، عربستان سعودی قصد دارد ۱۶ نیروگاه هسته ای را در ۲۰ تا ۲۵ سال آینده به ارزش بیش از هشتاد میلیارد دلار بسازد.

شرکت های روسی و کره جنوبی نیز پیش از این آمادگی خود را برای شرکت در مناقصه نیروگاه های هسته ای عربستان سعودی اعلام کرده اند. عربستان سعودی مدعی است که قصد کاهش وابستگی به نفت را دارد.

 

مطالب مرتبط