کارساختمان‌های دانشگاه بلخ 30 درصد پیش رفته است

مسوولان در دانشگاه بلخ می‌گویند که روند ساخت ساختمان های دانشکده های دانشگاه بلخ، ساخت ساختمان لیلیه‌ها و لابراتوارها و هم‌چنان ساخت محوطه دانشگاه در حدود 30 درصد پیش رفته است.

پوهندوی ناصر حیدر معاونعلمی دانشگاه بلخ می‌گوید که دانشگاه جدید بلخ با تمام امکانات و معیارهای جهانی در حال ساخت بوده که هر دانشکده دارای ساختمان جدا گانه با تمام نیازمندی‌های شان ساخته imagesخواهد شد.

وی گفت: «تقریباً 30 درصد در مجموع کار کمپاز جدید دانشگاه بلخ باید تمام دانشکده‌های ما در اینجا تعمیر تدریسی داشته باشد، محصلان اناث و ذکور ما تعمیر لیلیه داشته باشد،‌ لابراتوار‌ها باشد، کلینیک باشد، شفاخانه کادری باشد، همه‌ای این‌ها تقریبا 30 درصد به‌شمول خود محوطه که ما که تقریبا در حدود 600 هکتار زمین به کمک اهالی شریف ولایت بلخ در اختیار گذشته شده، مشکلات ما حل شده است».

دانشگاه بلخ عضو دانشگاه‌های معتبر دنیا را داشته که همه ساله برای ظرفیت سازی استادان برنامه‌های را روی دست می‌گیرند تا به سویه ماستری و دوکتورا استادان تحصیل نمایند.

آقای حیدر می‌افزاید که به کمک بودجه انکشافی و کشورهای حمایت کننده سالانه بیش از سی استاد دانشگاه بلخ برای تحصیلات مافوق لیسانس سفرمی‌نمایند، وی افزود: «در رشته‌های مختلف‌ها همه ساله حدد 50 نفر فارغان خود را در کدر شامل می‌سازیم، و به کمک کشورهای دونر و به همکاری بانک جهانی از طریق وزارت تحصیلات عالی و با استفاده از بودیجه انکشافی ما همه ساله تعدادی تا 30 تن از استادان واجد شرایط خود را به دروس ماستری و دوکتورا به خارج کشور روان می‌کنیم، که همین حالا 32 استاد دانشگاه بلخ در 13 کشور مصروف آموزش ماستری و دوکتورا هستند».

در همین حال سمیر یکی از دانشجویان دانشگاه بلخ از رهبری دانشگاه بلخ می‌خواهد که کار ساخت ساختمان‌های دانشگاه بلخ را سرعت بدهند. وی افزود: «خواست مه از دولت جمهوری اسلامی افغانستان این است که ساختمان‌های دانشگاه بلخ را هر چه عاجل بسازند،‌ هم‌چنان به‌خاطر محیط زیست در صحن دانشگاه بلخ نهال غرص شود».

دانشگاه بلخ دومین دانشگاه معتبر در افغانستان بوده که در این اواخر توجه زیادی از کشورهای حمایت کننده و دولت را به‌خود جلب نموده است.

خبرگزاری افق

 

مطالب مرتبط