دانشگاه هرات؛ دومین دانشگاه برتر کشور «لوحه» ندارد

دانشگاه هرات پس از کابل، دومین دانشگاه برتر دولتی در کشور شمرده می‌شود. بیش از ۱۶ هزار دانشجو در رشته‌های گوناگون در این دانشگاه  تحصیل می‌کنند، اما آنچه که پرسش برانگیز است، نبود لوحه در ورودی این دانشگاه است.blank

عبدالله فایز، رییس دانشگاه هرات می‌گوید: دانشگاه هرات به زودی صاحب لوحه خواهد شد. اما با توجه به گذشته طولانی نبود لوحه در ورودی این دانشگاه این گمانه را تقویت می‌کند که این مهم در کوتاه مدت ممکن نیست.

داستان عدم نصب لوحه در ورودی این دانشگاه بر می‌گردد به یک و نیم سال قبل زمانی که این دانشگاه صاحب دروازه شد اما قرار گیری واژه یونیورستی در کنار واژه پوهنتون، دامنه اختلافات را در این مرکز گسترده‌تر کرد.

در همان روز، مخالفان قرارگیری این سه واژه بر دروازه ورودی دانشگاه هرات، دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار حذف واژه‌های فارسی و انگلیسی از لوحه این دانشگاه شدند.

معترضینی که از حمایت کامران علیزایی رئیس جنجالی شورای ولایتی هرات برخوردار بودند پس از افزایش تنش‌ها تصمیم برآن شد که دانشگاه هرات در نبود لوحه بسر ببرد.

رییس دانشگاه هرات هم چنین از بهره برداری سیاسی برخی از حلقات، از لوحه این دانشگاه سخت آشفته به نظر می‌رسد. او تاکید دارد که باید جلو اقدامات این افراد گرفته شود.

مباحث قومی و زبانی در سال‌های اخیر در سطوح بالا دولتی حتی در رسانه ها نیز باعث اختلافات جدی شده است.

شماری از اعضای شورای ولایتی و فعالان مدنی این ولایت، در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، از راه‌اندازی کارزارهای دادخواهی برای نصب لوحه دانشگاه هرات سخن می‌‍زنند، اما معتقدند که تاکنون این تلاش‌ها نتیجه‌ی ملموسی در پی نداشته است.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات و سید اشرف سادات فعال مدنی، از حکومت می‌خواهند که به‌خاطر جایگاه آکادمیک این دانشگاه، گام‌های موثری برای نصب لوحه دانشگاه به زبان‌های فارسی، پشتو وانگلیسی بر داشته شود.

انتقادهای هم از آدرس شماری از دانشجویان هرات بر عملکرد حکومت وارد می‌شود که دولت‌مردان ارادۀ جدی بخاطر نصب لوحه دانشگاه ندارد. به باور این دانشجویان، نصب نشدن لوحه دانشگاه، جایگاه آکادمیک این دانشگاه را پایین خواهد آورد.

مطالب مرتبط