احتمال اعدام دختر آلمانی عضو داعش در عراق

لیندا ونتسل، دختر ۱۷ ساله آلمانی که به جرم فعالیت در گروه داعش در عراق دستگیر و زندانی شده است، با خطر حکم اعدام روبروست. خانواده این دختر نوجوان برای دیدار با او به بغداد سفر کرده و دولت آلمان پیگیر پرونده اوست.

blank

از میان اسرای داعش که در زندان بغداد نگهداری می‌شوند، تابعیت آلمانی چهار زن از جمله لیندا تائید شده است. اگر نقش این دختر آلمانی در عملیات تروریستی داعش ثابت شود، ممکن است دستگاه قضایی عراق برای او حکم اعدام در نظر بگیرد.

دولت عراق به تازگی رسما پایان جنگ عیله داعش در این کشور را اعلام کرد و ارتش این کشور پیروزی علیه داعش را جشن گرفتند.

شبکه تلویزیونی ای آر دی آلمان با پخش تصاویری از دیدار لیندا با خانواده‌اش در بغداد گزارش داد که او سال گذشته در اینترنت با یک عضو چچنی داعش آشنا شده و پس از ورود به سوریه از مسیر ترکیه، با او ازدواج کرده و با هم به عراق رفته‌اند. شوهر لیندا در نبرد موصل کشته شده و خود او به دست نیروهای عراقی در این شهر دستگیر شده است.

داعش با استفاده از انترنت صدها دختر جوان و نو جوان اروپایی به دام انداختند و جذب کردند.

لیندا که اهل شهر پولشنیتز در شرق آلمان است، با اظهار پشیمانی از پیوستن به داعش به خانواده خود در بغداد گفت که زندگی‌اش «تباه» شده است. لیندا آرزو دارد هر چه زودتر به کشورش بازگردد زیرا می‌گوید حتی اگر اعدام نشود، ممکن سال‌های زیادی را در زندان بگذراند.

هم اکنون صدها زن غیر عراقی در پیوند با عملیات تروریستی یا به ظن همکاری با گروه داعش در زندان بغداد نگهداری می‌شوند.

در سال‌های اخیر حدود ۹۰۰ تن از اتباع آلمان برای پیوستن به گروه داعش به سوریه و عراق رفته‌اند که حدود ۴۰ نفر از آنان کمتر از ۱۸ سال سن دارند.

به نظر می‌رسد بعد از شکست کامل داعش در عراق دولت این کشور با کسانی که با داعش همکاری داشته اند برخورد جدی کند.

در همین حال آیت الله سیستانی از روحانیون شیعی عراق از گروه های مسلح که علیه داعش جنگدیند خواسته است تا با دولت مرکزی عراق همکاری کنند و در قالب ارتش این کشور فعالیت کنند.

احتمالا منظور آقای سیستانی متوجه گروه حشد الشعبی عراق شود که توسط سپاه ایران بسیج شدند و اکنون بصورت مستقل عمل می‌کنند.

چندی پیش مقتدی صدر روحانی دیگر عراقی نیز گفته بود که این گروه باید یا به حکومت ملحق شود یا خلع سلاح شود.

مطالب مرتبط