تأکید غنی و اردوغان بر گسترش همکاری‌های افغانستان و ترکیه

روسای جمهور افغانستان و ترکیه در حاشیه نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی، روز گذشته در استانبول باهم دیدار کرده و بر گسترش همکاری‌‌ها میان دو کشور تأکید کردند.blank

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ی گفته که در این دیدار هر دو جانب پیرامون موضوعات مختلف به ویژه مسایل منطقه‌ای، پروسه صلح، همکاری‌های اقتصادی، اعمار دانشگاه بانوان و دیگر همکاری‌های دو جانبه به گونه‌ی مفصل بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار رییس جمهور غنی از ترکیه خواسته تا شرکت‌های که در این کشور ثبت اند، به افغانستان معرفی شود تا در عرصه‌های ساختمانی و تطبیق پروژه‌های زیربنایی سهم بگیرند.

اردوغان در این نشست گفته که کشورش همکاری‌های خود را با افغانستان ادامه می‌دهد و فعالیت‌های خود در عرصه آموزشی را افزایش خواهد داد. وی افزوده که ترکیه آماده است دانشگاه‌ مولانا جلال الدین محمد بلخی را برای زنان در افغانستان ایجاد کند.

در این دیدار در مورد پروسه استانبول-قلب آسیا نیز بحث شده و اردوغان گفته که نشست آینده پروسه استانبول در شهر استانبول برگزار خواهد شد و در آن روی رشد و توسعه افغانستان، بحث می‌شود.

خبرنامه ارگ افزوده که هر دو جانب در این دیدار اتصال منطقوی را برای تقویت همکاری‌ها در تمامی عرصه‌ها مهم عنوان کرده و امضای گشایش راه‌لاجورد را گام ارزنده برای رشد اقتصادی کشورهای منطقه خوانده است. در این دیدار رییس جمهور غنی پیشنهاد کرده تا کمیته‌های اقتصادی دوجانبه برای عملی‌ سازی این روند ایجاد شود.

در این دیدار در مورد استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا نیز بحث شده و ترکیه از آن استقبال کرده و گفته از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها حمیات می‌کند و آماده همکاری در این مورد است.

مطالب مرتبط