فروش غیرقانونی لباس‌های نظامی در بیخ‌گوش فرماندهی پلیس هرات

شماری از اعضای شورای ولایتی، بازرگانان، فعالان مدنی و باشندگان هرات، از فروش غیرقانونی لباس‌های پلیس و ارتش در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.blank

فروش غیرقانونی لباس‌های نیروهای امنیتی در نزدیکی فرماندهی پلیس هرات در جاده شمالی مسجد جامع این ولایت کماکان ادامه دارد. فروشندگان این لباس‌ها از مصاحبه کردن با رسانه‌ها خود داری می‌کنند.

در این اواخر، دوکان‌های جاده شمالی مسجد جامع هرات به مکان مناسب برای خرید و فروش لباس‌های نیروهای دولتی مبدل شده است؛ از لباس و بوت گرفته تا نشان‌های نهادهای امنیتی در این دوکان‌ها به چشم می‌خورد.

باشندگان هرات نیز با دلهره و هراس به فعالیت این فروشندگان می‌نگرند، زیرا احتمال آن زیاد است که تروریستان و گروه‌های  هراس‌افگن، از این لباس‌ها برای ایجاد رعب و حشت و حتی حملات تروریستی استفاده کنند.

اسماعیل رحیمی یکی از بازرگانان هرات به خبرگزاری افق، گفت، در مواردی ترورها و آدم‌ربایی‌ها در این ولایت، با استفاده از لباس‌های  نیروهای دولتی صورت می‌گیرد.

فروشندگان لباس‌های نظامی هر چند از سوی مدیریت ترویزم فرماندهی پلیس هرات کنترل می‌شوند اما این نظارت به باور، وکیل احمد کروخی، عضو شورای ولایتی هرات بسنده نیست و باید جلو این روند گرفته شود.

سیروس علاف، مشاور رییس‌جمهور محمد اشرف غنی، در صحبت با خبرگزاری افق، تعهد می‌سپارد که نگرانی‌ها مبنی بر فروش لباس‌های نظامی در این ولایت را با مسئولان ارشد امنیتی در میان خواهد گذشت.

مقام‌های ارشد پلیس هرات، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، از تلاش‌ها در راستای جمع آوری لباس‌های نظامی از سطح شهر خبر می‌دهند. امین‌الله امین، سرپرست آمریت امنیت فرماندهی پلیس هرات گفت: «به شما قول می‌دهم که تا دو روز دیگر لباس‌های نظامی که در هرات فروخته می‌شوند را جمع آوری خواهیم کرد.»

به گمان اغلب، بعید به نظر می‌رسد که پلیس هرات در این مدت کوتاه بتواند لباس‌های نظامی را از این ولایت جمع آوری کند.

فعالان مدنی مدعی‌اند که تاکنون پلیس به گونه کامل نتوانسته که به چالش فروش لباس‌های نظامی در این ولایت نقطه پایان بگذارد. جواد عمید، فعال مدنی به افق، گفت که چندین بار پلیس اقدام به جمع آوری لباس‌های نظامی کرده، اما این تلاش‌ها نتیجه‌ی ملموسی در پی نداشته است.

نگرانی‌ها از فروش غیرقانونی لباس‌های نیروهای دولتی در حالی مطرح می‌شود که تروریستان به گونه مکرر با بهره‌گیری از این لباس‌ها به نیروهای دولتی تلفات سنگین وارد کرده‌اند.

مطالب مرتبط