اردوغان: تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس جهان را وارد بحران می‌کند

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه امروز در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی گفته که تصمیم ترامپ مبنی به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، جهان را وارد بحران جدید می‌کند.blank

اردوغان در این نشست خطاب به مقامات کشورهای اسلامی از آنان خواسته تا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند و تصمیم ترامپ در این مورد را تغییر دهند.

آقای اردوغان افزوده که بیت‌المقدس خط سرخ مسلمانان جهان است و تصمیم ترامپ در این مورد جهان را وارد بحران می‌کند.

رییس جمهور ترکیه اسرائیل را دولت اشغالگر و دهشت‌افگن خوانده افزوده که بیش از این در برابر ظلم و ستم سکوت نخواهد کرد.

در این نشست محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطین گفته که تصمیم ترامپ خلاف تمامی قوانین بین‌المللی است و اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری سفارتش را به بیت‌المقدس انتقال دهد. وی افزوده که امریکا دیگر نمی‌تواند در خاور میانه نقش داشته باشد و فلسطین نقش این کشور را در پروسه صلح نمی‌پذیرد.

عباس گفته به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تحفه ترامپ به صهیونیزم است. او تأکید کرده که صلح و ثبات در خاورمیانه بدون لغو این تصمیم ممکن نیست.

در این نشست رییس جمهور غنی نیز در رأس یک هیئت بلند رتبه حکومتی اشتراک کرده است.

این درحالی است که ترامپ هفته گذشته اعلام کرد، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت کشورش را از تل‌آویو به این شهر منتقل خواهد کرد. این تصمیم ترامپ با واکنش‌ منفی بسیاری از کشورهای جهان مواجه شد و اتحادیه عرب نیز خواستار تجدید نظر در این مورد شد.

مطالب مرتبط