مرکز تجارتی سنگ‌های معدنی در کشور ایجاد می‌شود

مسوولان در وزارت معادن کشور روز گذشته در جلسه شورای عالی اقتصادی پیشنهاد کرده تا یک مرکز تجارتی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور ایجاد شود.blank

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ی گفته که در جلسه شورای عالی اقتصادی فیصله شده تا برای ایجاد این مرکز تجارتی با سکتور خصوصی صحبت شود و شرایط نیز آماده شود. در جلسه تأکید شده که باید در تمامی ولایات افغانستان اینگونه مراکز ساخته شود تا از قاچاق این سنگ‌ها جلوگیری شود.

مسوولان وزارت معادن کشور گفته که این مرکز برای رشد کارهای معادن، ایجاد شغل، پروسس، تجارت سنگ‌های قیمتی، جلادادن و نصب سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی روی زیور آلات، ایجاد یک «برند» برای سنگ‌های کشور، دریافت اسعار خارجی از فروش سنگ‌های قیمتی و تقویت کنترل دولت در نظارت از معادن مهم است.

این درحالی است که افغانستان معادن مشهور از سنگ‌های قیمتی دارد و قاچاق و استخراج غیرقانونی آن از چالش‌های جدی سد راه استخراج آن از سوی دولت عنوان شده و حکومت نیز تاکنون موفق نشده کنترل کامل بر معادن داشته باشد.

خبرنامه ارگ همچنان گفته که در این جلسه رییس جمهور غنی تأکید کرده که باید از شرکت‌های که در کشور سرمایه گذاری کرده‌اند حمایت شود. شورای عالی اقتصادی فیصله کرده تا در خصوص میعاد قسط‌ها برای شرکت‌های مقروض وزارت‌های معادن و مالیه توافق کنند و از طریق وزارت معادن با کمپنی‌ها در مورد زمان قرارداد مذاکره صورت گیرد و همچنان توقعات در قراردادها در مطابقت با قنون جدید واضح شود.

مطالب مرتبط