قرارداد لین انتقال برق کاسا یکهزار در کابل امضا شد

شرکت برشنا، قراردادهای لین انتقال برق کاسا یکهزار و اعمار سب استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی را امروز با دو شرکت خصوصی امضا کرده است.

blankقرارداد لین انتقال برق کاسا ۱۰۰۰ به ارزش ۲۳۵.۱۶ میلیون دالر، میان انجنیر امان الله غالب، رییس شرکت برشنا و کمپنی‌های هندی KPTL  و KEC  به امضا رسیده است.

پروژه کاسا ۱۰۰۰ یا لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از کشورهای آسیای میانه به پاکستان، حدوداً ۷۶۵ کیلومتر طول دارد که ۵۶۳ کیلومتر آن از افغانستان عبور می‌کند و در سه بخش در خاک افغانستان تطبیق می‌شود.

قرارداد بخش اول این پروژه به ارزش ۷۶.۹ میلیون دالر با کمپنی KPTL، بخش دوم آن به ارزش ۸۵.۴۳ میلیون دالر و بخش سوم به ارزش ۷۲.۸۳ میلیون دالر، با کمپنی دKEC  امضا شده است.

ریاست جمهوری با نشر خبرنامه گفته است که تمام پول آن به شکل کمک بلاعوض از سوی بانک جهانی پرداخته می‌شود و کار عملی آن در ماه اپریل ۲۰۱۸ آغاز و در مدت سه سال به پایۀ اکمال خواهد رسید.

لین پروژه کاسا ۱۰۰۰ در خاک افغانستان در مسیر خود از ۶۰۰ قریه، ۲۳ ولسوالی و ۶ ولایت در شمال شرق، شمال و شرق افغانستان می‌گذرد که در این مسیر ۱۵۲۰۰۰ خانواده زندگی می‌کنند.

همچنان در مراسم امروز، قرارداد اعمار سب استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی توسط انجنیر امان الله غالب، رئیس شرکت برشنا و مسول کمپنی مشترک هندی و افغانی Techno-RGM JV به امضا رسیده است.

هزینه اعمار این سب استیشن ۳۲.۲ میلیون دالر بوده که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود. با تکمیل شدن آن، چهار لین ۲۲۰ کیلوولت از کابل به ولایات جنوبی، شرقی و جنوب شرقی تمدید خواهد یافت.

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است، کار عملی سب استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی در ماه جنوری ۲۰۱۸ آغاز و در مدت دونیم سال تکمیل خواهد شد.

مطالب مرتبط