قیمت زعفران در هرات ۴۰ درصد کاهش یافته است

با وجودیکه که تولیدات زعفران در سال جاری در ولایت هرات به بیش از ۸ تُن رسیده است، اما زعفران کاران هرات می‌گویند که قیمت زعفران در بازارهای این ولایت، از ۱۰۰ هزار افغانی به ۶۰  هزار افغانی رسیده است.

blankحاجی اکبر، مشهور به بابای زعفران در گفت‎وگو باخبرگزاری افق، از ورود محموله‌های قاچاقی زعفران به این ولایت ابراز نگرانی کرد. او گفت که به دلیل نبود بازاریابی مناسب و ورود زعفران بی‌کیفیت ایران به هرات، قیمت زعفران هرات کاهش چشمگیری یافته است.

بشیر احمد رشیدی، رییس اتحادیه زعفران افغانستان ورود زعفران بی‌کیفیت ایران به افغانستان را چالش برانگیز خوانده است. او از مسئولان در اداره اتاق‌‌های تجارت و صنایع  هرات می‌خواهد که در زمینه بازاریابی طلای سرخ افغانستان تلاش کنند.

تلاش‌های از سویی مسئولان در اداره اتاق‌های تجارت و صنایع هرات جریان دارد که بازار فروش زعفران هرات افزایش یابد. هم اکنون زعفران هرات در کشورهای هند، امارات متحده و عربستان سعودی صادر می‌شود.

غلام جیلانی عمیدی، مدیر صنایع و صادرات اتاق‌های تجارت و صنایع هرات به افق، گفت که این اداره روی صادرات زعفران به چین کار می‌کند. او ابراز امیدواری می‌کند که با دست یابی به بازارهای چین، قیمت زعفران افزایش یابد.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت زعفران هرات، مشکلات هنگفتی به زنان شاغل در بخش کشت و پروسس زعفران وارد کرده است. آزیتا سلیم شاهی، زعفران کار به افق، گفت که با کاهش قیمت زعفران، نتوانسته‌است که مزد زنانی که در بخش برداشت و پروسس زعفران کار کرده‌اند را پرداخت کند.

با این وجود، زعفران کاران هرات از ورود پیازهای پوسیده زعفران از کشور ایران نیز ابراز نگرانی می‌کنند. هرات بزرگترین تولید کننده زعفران است. عبدالصبور رحمانی، رییس اداره زراعت هرات می‌گوید که ۹۰ درصد زعفران کشور از این ولایت برداشت می‌شود.

بر بنیاد آمارهای اداره زراعت هرات، کشت زعفران در سال‌های گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است. در سال جاری بیش از ۳۵۰۰ هکتار زمین تحت کشت گیاه زعفران قرار گرفته و این در حالی است که در سال گذشته ۲۳۰۰ هکتار زمین در این ولایت زعفران کشت شده بود.

بر بنیاد گزارش‌ها، در سال گذشته افغانستان، پس از کشورهای ایران، هند و یونان، چهارمین صادر کننده زعفران در جهان لقب گرفت.

مطالب مرتبط