گسترش تولید روغنیات طبی در ولایت بلخ

چندین نوع روغن طبی در مزار شریف تولید می‌شوند که برای تداوی بسیاری از امراض کاربُرد دارند.  

در سال‌های اخیر و با روی کار ‌آمدن دولت جدید همزمان با گسترش سایر تولیدات و محصولات داخلی زمینه‌ی گسترش تولید روغن‌های طبی نیز در این ولایت فراهم شده است.

عبدالله رامین یکی از تاجران ولایت بلخ که در مارکیت میوه‌ی خشک دکان دارد و در سال‌های اخیر ماشین تصفیه‌ی روغن طبی را وارد ساخته است می‌گوید که آنان روزانه چندین کیلو گرام از انواع 8d7346542ffded93378375d0c10efb4f_XLمختلف نباتات طبی  روغن تولید می‌کنند که مراجعان؛ این روغنیات را به‌منظور تداوی برخی امراض خریداری می‌کنند.

وی افزود فعالیت آنان در داخل کشور زمینه‌ی عرضه‌ی روغنیات طبی را با کیفیت اعلی در بازار فراهم ساخته است .

وی گفت: «ما فعلا تقاضای مردم روغن سیاه دانه داریم، بادام داریم، خسته‌ی زرد آلو داریم؛ چهار مغز داریم و کسانی که ضرورت دارند پسته هم می‌کشیم. چیزهایی که مواد خامش در افغانستان پیدا می‌شود. بله طبعا تفاوت دارد اما مانند آنچه از پاکستان می‌آید نیست از ما سیاه دانه‌ی خالص و صد فیصد است و قیمت ما نسبت به آن شاید بالاتر باشد چون خالص است نسبت به جنس ارزان خارجی بهتر است».

با اینکه بیشتر روغنیات تولیدی در فابریکه‌ی کوچک آقای رامین در دکان خود وی فروخته می‌شود، ولی به دلیل مراجعه‌ی مردم سراغ این محصول را می‌توان در رسته‌ی عطاری نیز گرفت.

حاجی محمد شفیع کلانتر رسته‌ی عطاران در مزار شریف ضمن موثر و کارا دانستن روغنیات طبی در طبابت یونانی برای تداوی امراض می‌گوید که روغن سیاه دانه و بادام که در داخل تولید می‌شوند، موارد استفاده‌ی زیادی برای تداوی امراض گوناگون دارند. و روزانه وی انواع مختلف این روغنیات را برای مراجعان تجویز می‌نماید.

در همین حال کاتب شمس رئیس زراعت و مالداری ولایت بلخ توجه دولت برای تامین امنیت، سرمایه گذاران و تولید کنندگان را عامل گسترش تولیدات مختلف از جمله نباتات طبی دانسته و می‌گوید با آمدن ماشین استخراج وتصفیه‌ی روغن سیاه دانه و بادام سهولت‌های زیادی به میان آمده، زیرا امکانات و وسایط ابتدایی از روغن‌کشی این مواد عاجز بوده و یا با هزینه‌ی سنگین و ضایعات بیشتر این کار انجام می‌یافت. وی می‌گوید:

وی گفت: «نباتات طبی که در صفحات شمال یافت می‌شوند، هِنگ است؛ شیرین بویه است؛ زیره است؛ اسپند است؛ خاک‌شیر می‌باشد؛ یک نوع آن استوق می‌باشد که به‌منظور ساختن پودر لباس‌شویی استفاده می‌شود این انواعی هستند که بیشتر در صفحات شمال پیدا می‌شوند و اکثراً صادر می‌شوند».

قبل از آغاز به کار فابریکه‌های کوچک تصفیه‌ی روغن طبی در مزار شریف با اینکه مواد خام این نباتات مانند بادام و سیاه‌دانه در داخل کشور موجود بود، ولی روغن آن‌ها با قیمت بسیار گزاف و کیفیت پایین از کشورهای خارجی وارد می‌گردید ولی اکنون این روغن‌ها با کیفیت اعلی و قیمت مناسب در بازار داخلی یافت می‌شوند که توانسته است به خوبی با محصولات مشابه خارجی رقابت نموده و سهولت‌های بیشتری را برای مردم به میان آورد. به باور مردم ولایت بلخ توجه بیشتر دولت بالای تولیدات داخلی در ولایت بلخ می‌تواند روز به روز زندگی را به کام مردم کشور شیرین‌تر نموده و سبب رشد بیشتر اقتصاد داخلی نیز گردد.

بلخ یکی از ولایت‌های حاصل‌خیز در کشور است که انواع و اقسام مختلف نباتات مانند نباتات وحشی و خودرو در ساحات  مختلف این ولایت رُشد و نمو می‌کنند.

علاوه از نباتات طبی یادشده روغن چندین نوع نباتات طبی دیگر نیز در ولایت بلخ و زون شمال یافت می‌شوند که اکثرآ به بیرون از کشور نیز صادر می‌شوند.

مطالب مرتبط