اعتراض باشندگان هرات؛بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل قبول نداریم

بیش از یک هزار تن از باشندگان هرات، در واکنش به اقدام آمریکا در زمینه‌ی به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، دیروز در این ولایت دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

blank

گلاب الدین ذاکری، رییس کمیسیون ارتباطات جامعه روحانیت افغانستان به خبرگزاری افق گفت، قدس جز اعتقادات و باور همگی مسلمانان است و مسلمانان برای دفاع از قدس  آماده هر نوع جان فشانی هستند.

همچنان مطیع الله مولوی زاده، یک تن از مسئولان دارالعلوم عالی هرات در صحبت با خبرگزاری افق هشدار داد، در صورتی که دونالد ترامپ در تصمیم‌اش در مورد انتقال سفارت این کشور در بیت المقدس تجدید نظر نکند؛ تلفات نیروهای خارجی در افغانستان افزایش خواهد یافت.

معترضان هشدار می‌دهند که این اقدام آمریکا دامنه اختلافات میان مسلمانان و کشورهای غربی را گسترده‌تر خواهد داد. در همین حال، شورای علمای ولایت‌های زون غرب نیز به موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس واکنش تند نشان داده‌اند. اعضای این شورا، این اقدام واشنگتن را مغایر با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی عنوان کرده‌اند.

واشنگتن از بدو تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تا همین چهارشنبه که گذشت؛ به صورت رسمی بیت‌المقدس را به عنوات پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناخت.

اما دونالد ترامپ در هنگام کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تعهد سپرده بود که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. او حالا این وعده‌اش را به رغم مخالفت شماری از سیاستمداران آمریکایی عملی کرده است.

به باور آقای ترامپ، استقرار سفارت آمریکا در بیت المقدس به بهبود اوضاع در منطقه خواهد انجامید و گام‌های عملی برای تامین صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برداشته خواهد شد، اما معترضان در هرات بدین باوراند که این اقدام واشنگتن اوضاع در خاورمیانه را تیره‌تر خواهد ساخت.

تاکنون جامعه بین المللی، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد. اسرائیل شرق بیت المقدس را در سال ۱۹۶۷ پس از جنگ شش روزه، به رغم مخالفت جامعه جهانی ضمیمه خاکش کرد.

مطالب مرتبط